Rockwool skal senke energiforbruket med 10 prosent

Rockwool skal senke energiforbruket ved fabrikken i Trondheim med 10 prosent innen tre år.

- I Rockwool har vi vært bevisste på vårt samfunnsansvar lenge. Nå skal vi heve lista ytterligere og redusere energiforbruket vårt med 10 prosent. Entro er med på laget for å sørge for at tiltakene vi gjør er basert på nøyaktige tall for forbruk og utslipp, forklarer fabrikksjef Frode Humbernes ved Rockwool i Trondheim.

‑ I Rockwool har vi vært bevisste på vårt samfunnsansvar lenge. Nå skal vi heve lista ytterligere og redusere energiforbruket vårt med 10 prosent. Entro er med på laget for å sørge for at tiltakene vi gjør er basert på nøyaktige tall for forbruk og utslipp, forklarer fabrikksjef Frode Humbernes ved Rockwool i Trondheim.

Det krever mye energi å omdanne koks og stein til «steinull».

- Vi skal gjøre tiltak på grunnlag av det faktiske forbruket og samtidig være i forkant av tiltakene ved å bygge kultur og bevissthet blant menneskene på fabrikken, forklarer Humbernes.

Han forteller at prosjektet foreløpig er i startgropa, men at entusiasmen har spredd seg både i administrasjonen og produksjonen.  Energimålerne ble montert i februar 2013 og datainnsamlingen begynte nå i april.

‑ Det er for tidlig å gjøre tiltak på grunnlag av målingene, men vi har allerede energi som tema på møter med alle ansatte, og vet at effektiviseringen må skje i alle ledd av bedriften. Å tenke på miljø og energi skal gå på refleks – vi skal ha det i ryggmargen innen prosjektet er ferdig, sier Humbernes.

Samfunnsansvar som tema er på ingen måte nytt for konsernet Rockwool. For over 15 år siden var konsernet blant de første selskapene i bransjen til å offentliggjøre en CSR-rapport (Corporate Social Responsibility), som omfattet alle selskapets fabrikker. Resultatene i rapporten ble sett på som tilfredsstillende og Rockwool-konsernet bestemte seg raskt for å opprettholde sin posisjon som en bedrift som tar sitt samfunnsansvar seriøst.

Det har blitt en viktig del av selskapets strategi å møte både eksterne og interne krav på området.

- Vi oppfordrer jo våre egne kunder til å satse miljøvennlig gjennom å kjøpe våre produkter. Da bør vi også gå foran som et godt eksempel selv, mener Frode Humbernes.

Selv om dette arbeidet har ført med seg mange gode rutiner gjennom årene som har gått, har de ikke kunnet måle, overvåke og analysere forbruk og effektivisering på samme måte tidligere.

- Vi hadde behov for kompetanse på enøk og energiledelse da vi henvendte oss til Entro. De har vært en drivkraft og en kunnskapsformidler i prosjektet. Vi fikk blant annet hjelp med Enova-søknader om støtte til utredninger, noe som igjen førte til at vi kom i gang mye raskere en antatt. Entro har vært en stor ressurs, som vi ser frem å samarbeide videre med, sier Humbernes. 

Bevisstgjøringen blant alle ansatte ventes å skape raske resultater, og det vil også gjøres tiltak for energieffektivisering så tidlig som mulig på fabrikken. Så langt er 15 separate målere montert.

‑ Basert på hva disse forteller oss vil det nok også settes opp flere målere på strategiske steder. Men som Entro pleier å si; vi skal plukke de lavthengende fruktene først. Det betyr at vi skal være analytiske og bruke tallene og statistikken for det den er verdt, og samtidig gjøre små endringer ganske tidlig om vi ser enkle måter å hindre unødvendig bruk av energi, avslutter Humbernes.

- Vi skal gjøre tiltak på grunnlag av det faktiske forbruket og samtidig være i forkant av tiltakene ved å bygge kultur og bevissthet blant menneskene på fabrikken, forklarer Humbernes.

Han forteller at prosjektet foreløpig er i startgropa, men at entusiasmen har spredd seg både i administrasjonen og produksjonen. Energimålerne ble montert i februar 2013 og datainnsamlingen begynte nå i april.

- Det er for tidlig å gjøre tiltak på grunnlag av målingene, men vi har allerede energi som tema på møter med alle ansatte, og vet at effektiviseringen må skje i alle ledd av bedriften. Å tenke på miljø og energi skal gå på refleks – vi skal ha det i ryggmargen innen prosjektet er ferdig, sier Humbernes.

Samfunnsansvar som tema er på ingen måte nytt for konsernet Rockwool. For over 15 år siden var konsernet blant de første selskapene i bransjen til å offentliggjøre en CSR-rapport (Corporate Social Responsibility), som omfattet alle selskapets fabrikker. Resultatene i rapporten ble sett på som tilfredsstillende og Rockwool-konsernet bestemte seg raskt for å opprettholde sin posisjon som en bedrift som tar sitt samfunnsansvar seriøst.

Det har blitt en viktig del av selskapets strategi å møte både eksterne og interne krav på området.

- Vi oppfordrer jo våre egne kunder til å satse miljøvennlig gjennom å kjøpe våre produkter. Da bør vi også gå foran som et godt eksempel selv, mener Frode Humbernes.

Selv om dette arbeidet har ført med seg mange gode rutiner gjennom årene som har gått, har de ikke kunnet måle, overvåke og analysere forbruk og effektivisering på samme måte tidligere.

- Vi hadde behov for kompetanse på enøk og energiledelse da vi henvendte oss til Entro. De har vært en drivkraft og en kunnskapsformidler i prosjektet. Vi fikk blant annet hjelp med Enova-søknader om støtte til utredninger, noe som igjen førte til at vi kom i gang mye raskere en antatt. Entro har vært en stor ressurs, som vi ser frem å samarbeide videre med, sier Humbernes.

Bevisstgjøringen blant alle ansatte ventes å skape raske resultater, og det vil også gjøres tiltak for energieffektivisering så tidlig som mulig på fabrikken. Så langt er 15 separate målere montert.

Basert på hva disse forteller oss vil det nok også settes opp flere målere på strategiske steder. Men som Entro pleier å si; vi skal plukke de lavthengende fruktene først. Det betyr at vi skal være analytiske og bruke tallene og statistikken for det den er verdt, og samtidig gjøre små endringer ganske tidlig om vi ser enkle måter å hindre unødvendig bruk av energi, avslutter Humbernes.