De blå vil ha konkurranse på jernbanen

Private selskaper vil få slippe til på norske togskinner dersom de borgerlige vinner valget. EUs omstridte nye jernbanepakke vil ikke bli stoppet.

Men KrF sier blankt nei til statlig nedsalg i NSB og Flytoget, slik Fremskrittspartiet går inn for. Også Høyre ønsker å selge statlige eierandeler i Flytoget.

– Vi frykter at et statlig nedsalg vil føre til redusert investeringsevne i jernbanen. I de aller fleste land spiller det offentlige en stor rolle når det gjelder drift av jernbanen, sier KrF-leder Knut Arild Hareide til NTB.

Han er imidlertid fullt på linje med de andre borgerlige partiene i synet på EUs fjerde jernbanedirektiv og ønsket om mer konkurranse.

– Vi vil ha større konkurranse på jernbanen, ikke bare innen godstransport, men også for persontrafikk. Så der er vi enige, sier Hareide.

Sier nei
På Stortinget ber de rødgrønne partiene regjeringen si nei til det nye jernbanedirektivet fra EU som er sterkt kritisert av LO.

– Det kan fort bli sånn at private tar over de lønnsomme strekningene, mens de mindre lønnsomme kommer under press. Erfaringene fra England og New Zealand med privatisering av jernbanen er svært dårlige, og jeg frykter hva som vil skje med NSB og Flytoget dersom de borgerlige vinner valget, sier SVs Hallgeir Langeland til NTB.

Han er saksordfører for eierskapsmeldingen til NSB som i disse dager er til behandling i transport- og kommunikasjonskomiteen.

I merknadene til de rødgrønne heter det at EUs forslag på viktige områder overkjører den nasjonale selvråderetten i jernbanepolitikken. Direktivet pålegger medlemslandene, inkludert EØS-området, oppsplitting av jernbanen og anbudskonkurranse om persontrafikk fra 2019.

Setter tak
Direktivet vil også bety at persontrafikken skal spres over flere selskaper og at det settes tak for hvor stor andel hvert enkelt kan ha.

De tre rødgrønne vil ikke at flere strekninger for persontrafikken skal settes ut på anbud i Norge. Partiene viser til at det er svært kostbart å anlegge jernbane i Norge og at det er ønskelig å utnytte stordriftsfordeler i ett selskap.

Jernbanepakke VI ble lagt fram av kommisjonen 30. januar 2013 og er ennå ikke vedtatt i EU-landene, heller ikke i Norge.

– Ingen av de borgerlige partiene har noen problemer med dette direktivet. En borgerlig regjering vil ikke stoppe det, sier Fremskrittspartiets Bård Hoksrud til NTB.

Nestlederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité er overbevist om at et regjeringsskifte vil gi sterkere konkurranse på jernbanen. Om NSB og Flytoget blir solgt, er han mer usikker på.

– Fremskrittspartiet går inn for å selge statens eierandeler dersom prisen er riktig, men jeg tror nok dette er noe som først vil skje etter hvert, sier Hoksrud.

Han er ikke redd for at privatiseringen vil føre til at jernbanestrekninger blir nedlagt.

– Nei, vi vil beholde infrastrukturen. Her kan det bli snakk om negative anbud. Det innebærer at private selskaper ber om en viss sum fra staten for å få penger til drift, sier han.

Statlig eid
Hallgeir Langeland mener eksempelet Sveits viser at norsk jernbane ikke bør ut på anbud. I fjellandet Sveits er jernbanesystemet blant de beste i Europa, selv om det er statlig eid og persontrafikken ikke er satt ut på anbud.

– Norge kan lære mye av Sveits. Togets del av all trafikk er på nær 18 prosent, noe som er tre ganger høyere enn gjennomsnittet i EU, sier SV-representanten.