Vegvesenet ser på Oslofjordkrysninger

Vegvesen-prosjektet KVU for kryssing av Oslofjorden har denne våren tre korridorer under lupen.

Prosjektet KVU for kryssing av Oslofjorden har denne våren vurdert virkninger av ulike konsepter med bedre fergetilbud og med vei (bruer og tunneler). Arbeidet omfatter transportanalyse og vurdering av nasjonale og regionale arealinteresser, skriver Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.

Første runde med transportanalyser indikerer, ifølge Vegvesenet, at nye faste forbindelser med vei kan få relativt stor trafikk så lenge det ikke kreves bompenger. Bru eller tunnel i området Moss - Horten gir størst økning i biltrafikken i Oslofjordregionen sammenlignet med en referansesituasjon med dagens transportsystem.

– Foreløpig er det ikke analysert konsepter med jernbane over Oslofjorden, men vi ser på mulighetene for en jernbanekryssing der vei og jernbane krysser fjorden på felles bru. Jernbaneverket vurderer markedsgrunnlaget for togreiser sammenlignet med antatt kostnadsnivå for en jernbanekryssing, uttaler prosjektleder Anders Jordbakke i pressemeldingen.

Til høsten, forteller Jordbakke, vil Vegvesenet velge ut konsepter i et «finaleheat» for nærmere granskning og eventuell gjennomføring.

– Sommeren 2014 skal vi levere KVU-rapporten med anbefaling av et konsept til Samferdselsdepartementet som deretter sender den på høring og til ekstern kvalitetssikring. Regjeringen beslutter om prosjektet skal utredes og planlegges videre, konkluderer pressemeldingen.