Bedre HMS-kultur kan hindre ulykker

- Skal vi lykkes med å få redusert antall ulykker på samferdselsanleggene, kreves det en langt bedre HMS-kultur. Det skjer for mange alvorlige ulykker på veianleggene. Den negative utviklingen må vi snu, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Byggeindustrien.

På et hasteinnkalt møte tirsdag, var 30 toppledere fra entreprenører, rådgivere, Statens vegvesen og Jernbaneverket samlet for å diskutere løsninger på dette alvorlige problemet.

I fjor omkom fire personer som jobbet i tilknytning til anlegg Vegvesenet hadde ansvar for. Så langt i år er tallet fem dødsulykker. Så sent som sist uke omkom en mann på fellesprosjektet mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen langs Mjøsa.

Kort dagsorden
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen har flere ganger tidligere gitt uttrykk for stor bekymring for ulykkestallene i anleggsbransjen.

– Det er helt uakseptabelt med så mange ulykker, slår Gustavsen fast.

På dagsorden for det ekstraordinære HMS-møtet står ett tema: Hva kan vi, på kort og lang sikt, gjøre for å få ned antallet alvorlige ulykker i anleggsbransjen?

Store lidelser
– Denne utviklingen må vi stoppe, noe annet alternativ finnes ikke. Vi snakker om store menneskelige lidelser, og det er vår plikt å gjøre alt vi kan for å unngå at det skjer igjen, sier vegdirektøren.

– I møtet la vi frem våre konkrete tanker om hva som kan gjøres. Samtidig fikk vi forslag og innspill fra møtedeltakerne, legger han til.

- Det er ikke noe galt med regelverket, men vi må arbeide mye å få til bedre holdninger til dem som jobber ute på anleggene. Det må bli en langt bedre forståelse av hvor viktig HMS er.

- Vi har nå bedt Policygruppen om å komme med konkrete tilbakespill på hvordan man kan få en bedre HMS-kultur på prosjektene.

- Veldig positivt
- Det er veldig positivt at man tar tak i en utvikling som  uakseptabel. Forutsetningen for at man kommer sammen er å sikre at både bestiller og leverandør skal komme hele hjem fra jobb, sier BNL-sjef Jon Sandnes i en kommentar til tirsdagens møte.

Han peker på at det er forhold man kan tak i både på kort sikt og i et noe lengre perspektiv.

- Både Jernbaneverket og Statens vegvesen har gjort mange strakstiltak og tatt tak i flere andre forhold som jeg er sikker på vil ha effekt, påpeker Sandnes.

Han legger til at dette møtet ikke vant ment å forlenge denne tiltakslisten.

- Mye handler om kultur og holdninger. Det er satt ned en kompetent gruppe tett knyttet opp til drift som skal jobbe med dette. Det blir viktig å se på hvordan man kan skape den riktige kulturen over tid, og bygge opp under uttrykket  "Det jeg ser, det eier jeg". Det går ikke bare på å følge sin rolle i regelverket, men også det å bygge opp en god kultur. Den negative trenden skal vi bryte, utdyper Sandnes.

Han peker også på viktigheten i det å bygge opp under et grundig arbeid innen HMS, og gjennom økt fokus på risiko i hvert enkelt prosjekt.

- Man må se på hvordan vi kan gjøre risikovurderinger på den konkrete jobben, og ikke bare på det enkelte prosjektet, sier BNL-sjefen.

Strengere kontrakter
Møteinvitasjon ble sendt på vegne av vegdirektøren og jernbanedirektøren til rådgivende policygruppe for bransjekontakt. Regionvegsjefene i Statens vegvesen deltok i møtet som ble ledet av Terje Moe Gustavsen.

I tillegg var Arbeidstilsynet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Fellesforbundet invitert til å delta.

Vegvesenet har tidligere, sammen med Jernbaneverket, varslet flere kontroller og strengere kontrakter i sine prosjekter. Vegdirektøren har dessuten tatt opp HMS-problematikken i flere av innleggene på bloggen sin, Trygt fram sammen@wordpress.no

På bygg.no følger vi opp alle slike saker.