Vraker skandaletrasé i Troms

Breivikeidet bro i Tromsø kommune mottok millionstøtte til bygging i 2009. Året etter hadde den sunket betraktelig i den løse grunnen. Nå forkastes prosjektet helt, og en helt ny trasé foreslås.

Fiaskoprosjektet Breivikeidet bru på fylkesvei 91 gjennom Tromsø har forvoldt Statens vegvesen region Nord mye hodebry siden den ble reist i 2009. Etter planene skulle broen åpnes i august 2010, men det skjedde aldri. Etter mange måneder og adskillige millioner, var det klart at broen aldri ville åpnes for trafikk. Planene for fylkesveitraseen som Breivikeidet bro skulle være en del av, har nå blitt vraket.

Etter mange måneder og adskillige millioner, var det klart at broen aldri ville åpnes for trafikk. Planene for fylkesveitraseen som Breivikeidet bro skulle være en del av, har nå blitt vraket.

Dette skriver Nordlys på sine nettsider.

Vegvesenet har nå levert fra seg et forprosjekt for en ny bro på Breivikeidet, hvor en ny trasé for fylkesvei 91 i Troms skisseres:

«Dette forprosjektet viser at det mest framtidsrettede, forutsigbare og lønnsomme alternativet dersom Ullsfjordforbindelsen blir realisert er alternativ 2, ny trasé på sørøstsiden av dalen. Statens vegvesen anbefaler Troms fylkeskommune å starte opp planlegging på reguleringsplannivå med konsekvensutredning for både alternativ 1a, minimumsutbedring av eksisterende veg og alternativ 2, ny veg på andre siden av elva. I løpet av planprogram til konsekvensutredning må man konkludere med hvilket alternativ det skal planlegges videre på. En slik planprosess kan da erstatte kommunedelplan og vil ta 2-3 år. »

Selv om fiaskotraseen er tydeligst akkurat på bruovergangen, skriver Vegvesenet i forprosjektet at også veistrekningen på begge sider av broen er lagt på svært dårlig grunn.

«Langs hele strekningen er det problematiske grunnforhold med silt og leire, noe som fører til at bæreevnen på strekningen ikke er tilfredsstillende og vegen har stedvis dårlig dekke og er deformert og sporete. Dette fører til dyrt vedlikehold», står det i rapporten.

Den nye traseen som foreslås, er prissatt til 250 millioner kroner. Å rive fiaskobroen på Breivikeidet, vil koste én million.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak uttaler til Nordlys at det etter hvert som tiden har gått, bare har blittt mer og mer klart at ny trasé ville bli løsningen. Han understreker at det ikke er selve konstruksjonen av prosjektet som er problemet, men altså grunnforholdene.

– Feilen som ble gjort, stammer fra 2009. Vi fikk den ekstraordinære tiltakspakken i januar 2009, som kunne brukes til prosjekter som trengte tiltak. Det kom raskt og brått på, og vi gikk gjennom prosjekter som trengte tiltak, og som vi raskt kunne komme i gang med. Uheldigvis trengte vi tiltak på Brevikeidet bro...

Han sier at Statens vegvesen sto som ansvarlig for de geotekniske undersøkelsene, og at undersøkelsene ikke klarte å avdekke de problematiske grunnforholdene som senere medførte broproblemene.

– Vi var ansvarlige, det var vårt ansvar, slår Naimak fast.