Lemminkäinen sikret seg driftskontrakt i Nordhordland

Lemminkäinen Norge AS har signert kontrakt med Statens Vegvesen for drift og vedlikehold av veinettet i Nordhordland fra den 1. september 2013.

Kontrakten har en varighet på 5 år, med opsjon på ytterligere ett år og har en verdi på 254 millioner kroner.

Veidriftskontrakten omfatter kommunene Lindås, Meland, Radøy, Austrheim, Fedje, Masfjorden og Gulen samt del av Høyanger og Bergen kommuner.

Stor kontrakt
Veidrift er et satsingsområde for Lemminkäinen Norge AS, som i dag har flere driftskontrakter i Norge. Årlig utlyses det 20-25 driftskontrakter i Norge med en samlet verdi på tre til fire milliarder kroner.

- Driftskontrakt Nordhordland er et spennende oppdrag, som har potensiale hva gjelder synergieffekter mot asfalt, pukk og anlegg. Veidrift sikrer også grunnlag for helårsarbeid, noe vi ser er viktig for rekrutering av nye medarbeidere, sier Fagsjef Veidrift Johannes Helgesen.

Fra hav til høyfjell
Veidriftskontrakten omfatter vedlikehold av totalt 851,85 km vei, hvorav:

96,091 km riksveg

11,033 km riks gang og sykkelveg

479,156 km fylkesveg Hordaland

21,507 km fylkes gang og sykkelveg Hordaland

244,063 km fylkesveg Sogn og Fjordane

- Det er et krevende område vi skal inn i og spenner fra hav til høyfjell. Vi er opptatt av sikkerhet for trafikanter og ansatte, noe som betyr at vi også må ha fokus på ras og flomutsatte områder. Veinettet preges av smale veier og et stort etterslep knyttet til veistandard. Det er i tillegg forventet en trafikkvekst på 2,5 %. Ut over dette skal vi følge opp:

45 tunneler, hvor lengste er Eikefettunnelen på 4,9km, 330 bruer, hvorav lengste er Nordhordlandbrua på 1610m og 23 rasteplasser, så det blir mange spennende oppgaver å ta fatt på, sier Helgesen.

God samhandling
Statens Vegvesen er byggherre og det legges opp til flere samhandlingsmøter for å planlegge aktiviteten.

- Vi ser frem til et godt samarbeid med Statens Vegvesen og skal gjøre vårt ytterste for å bidra til fremkommelighet og sikkerhet for trafikantene, avslutter Helgesen med.