Frp lover raskere fergefri E39 med færre bommer

Hvis Fremskrittspartiet kommer i regjering skal det bli helt andre takter over brobyggingen langs norskekysten fra Kristiansand til Trondheim.

Det lover landsmøtet på Gardermoen som søndag vedtok enstemmig en uttalelse der partiet krever raskere og mer ambisiøst tempo i prosjektet «fergeløs E39». Fremskrittspartiet mener utbyggingen regjeringen legger opp til i Nasjonal Transportplan for de ti neste årene kommer til å gå for tregt, at bompengeandelen er altfor høy og at staten må ta en større del av regningen.

– Kjempenedtur
«Det var en kjempenedtur» da det viste seg at regjeringen bare har planer om å erstatte en fergestrekning med bru de ti årene planen gjelder for, ifølge samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud.

Han forsøkte å berolige dem som frykter at andre storveier kommer til å bli nedprioritert hvis hele innsatsen settes inn på E39 langs kysten. Stortingsgruppa skal snart behandle NTP, og da skal alle få sitt.

– Alle som sitter i denne salen kommer til å være godt fornøyd med Frps alternative transportplan. Bare slapp av, dere som er opptatt av E6, E18, E134 og andre veistrekninger. Dere kommer til å bli glad om noen uker, sa han.

– For mange bommer
«Det er positivt at Rogfast er med i NTP, men prosjektet har en altfor høy bompengeandel», heter det i uttalelsen. Den viser til store beregnede samfunnsøkonomiske gevinster i løpet av en 40-årsperiode fordi transporttid og transportkostnader reduseres kraftig for delene av næringslivet som frakter gods langs veien.

– Dette er nasjonalt prosjekt, som har verdiskapning i seg til å finansiere andre veiutbygginger andre steder i landet. Det vil føre til økt utnyttelse av næringspotensialet langs og høyere verdiskapning. Da kan man bare forestille hvor mye penger den vil generere, sa Frank Willy Djuvik fra Sogn og Fjordane.