Ny forskrift om arbeidstid innen vegtransport

1. juli 2005 trådte de nye reglene om arbeidstid for sjåfører og andre innenfor vegtransport i kraft.

Reglene i forskriften er felles for hele EØS-området, og skal bidra til like konkurransevilkår og økt trafikksikkerhet. Norge er forpliktet til å gjennomføre dette direktivet gjennom EØS-avtalen. Mange av reglene i forskriften er også hentet fra arbeidsmiljøloven. På denne måten får man et komplett regelsett om arbeidstid for de som omfattes av reglene. Hovedformålet med reglene er å verne om arbeidstakerens arbeidsmiljø. I Norge har vi lenge hatt regler om sjåførers arbeidstid, siden arbeidsmiljøloven i utgangspunktet gjelder for alle sektorer. I Europa har det derimot manglet en felles regulering av arbeidstiden for denne gruppen arbeidstakere. Når det gis regler som definerer en felles minstestandard for arbeidstiden til sjåførene, vil man samtidig sørge for likeverdige konkurransevilkår i hele EØS-området. En annen konsekvens av reglene er økt trafikksikkerhet. Det er en kjensgjerning at jo mer opplagt en sjåfør er, jo mer oppmerksom er han i trafikken. Motsatt vil en trøtt og sliten sjåfør ha lengre reaksjonstid og være en større fare for seg selv og trafikantene rundt seg. En regulering av arbeidstiden forventes derfor å gi en trafikksikkerhetsgevinst. Ikke bare sjåførene i en transportbedrift er underlagt reglene i forskriften. I følge definisjonen av en arbeidstaker i forskriftene er alle som er en del av det reisende personalet underlagt reglene. Det betyr at for eksempel billettører eller verter/vertinner som følger med under en bussreise skal få beregnet sin arbeidstid etter reglene i forskriften. En guide på en turistbuss vil være underlagt reglene i forskriften bare dersom vedkommende er ansatt i transportbedriften.