Forbyr Statkrafts oppkjøp i Agder Energi

Konkurransetilsynet forbyr Statkraft Holding AS å gjennomføre kjøpet av 45,525 prosent av aksjene i Agder Energi AS. Grunnen til inngrepet er at aksjekjøpet ville ført til en vesentlig begrensning av konkurransen i engrosmarkedet for kraft og økte priser for norske strømbrukere.

Konkurransetilsynet har særlig lagt vekt på konkurranseforholdene for engrossalg av kraft i Sør-Norge. Denne landsdelen er et eget marked i perioder hvor etterspørselen er så høy at overføringsnettet ikke kan frakte tilstrekkelig med kraft ut eller inn av området. Agder Energi er en av Norges største kraftprodusenter og en viktig konkurrent til Statkraft. Etter aksjekjøpet ville ikke lenger Agder Energi vært en uavhengig konkurrent. Aksjekjøpet ville gitt Statkraft en vesentlig innflytelse over kraftsalget i Sør-Norge. Selskapets kontroll over markedet i Sør-Norge ville økt fra omtrent 40 prosent til omtrent 50 prosent. En så høy markedsandel ville gitt Statkraft økte muligheter for å utøve markedsmakt i perioder der Sør-Norge er et eget relevant marked. Også i det nordiske markedet for engrossalget av kraft gir nå markedskonsentrasjonen grunn til bekymring for muligheten til å opprettholde virksom konkurranse. Inngrepsvilkåret i konkurranselovens bestemmelse om kontroll med bedriftserverv er derfor oppfylt. Statkrafts aksjekjøp berører i første rekke engrosmarkedet for kraftomsetning, det vil si markedet der handelen skjer mellom kraftprodusenter og store kraftkjøpere som energiverk, tradere og større sluttbrukere. Konkurransetilsynet mener at grensen nå er nådd for hva som kan aksepteres av konsentrasjonsøkninger uten at konkurransen blir begrenset. Statkraft ville sammen med partnerne i Statkraftalliansen (Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap AS, Skagerak Energi AS og Hedmark Energi AS) etter oppkjøpet kontrollert 47 prosent av den samlede kraftproduksjonen i Sør-Norge, 50 prosent av installert effekt og 52 prosent av agasinkapasiteten. Statkraft eier i tillegg 20 prosent av aksjene i E-CO Vannkraft, som er den nest største produsenten av kraft i Sør-Norge. Etableringsmulighetene i kraftproduksjonen er sterkt begrenset. Ny kraftproduksjon innebærer store investeringer som krever relativt høye kraftpriser for å fremstå som lønnsomme. Det er streng politisk regulering av slike investeringer i form av ulike konsesjonslover. De norske vannkraftprosjektene som i dag befinner seg på planleggingsstadiet, er for det meste små og noen av dem er omstridte. Utbygging av eksisterende kraftverk er mer sannsynlig, men vil måtte foretas av allerede etablerte aktører. Ifølge Statnett er det ikke planer om vesentlige endringer i importkapasiteten til Sør-Norge de første fire årene. Siden forbruket og handelen er økende, må det derfor forventes at problemet med begrensninger i overføringskapasiteten vil tilta. Det er spesielt viktig å forhindre konsentrasjonsøkninger som på varig basis vil begrense konkurransen og forhindre velfungerende markeder for elektrisk kraft. Konkurransetilsynets inngrepsvedtak kan påklages til Arbeids- og administrasjonsdepartementet innen fire uker.