SAS avviser mindre konkurranse med bonuspoeng

Norwegian frykter høyere billettpriser, mindre konkurranse og nedleggelse av ruter som følge av gjeninnføring av bonuspoeng innenlands. Men SAS avviser spådommene.

Regjeringen åpnet før pinsehelgen for bonuspoeng på flyreiser innenlands. Norwegian var skuffet over vedtaket og selskapets sjef Bjørn Kjos sa til NRK 17. mai at selskapet vil vurdere å legge ned ruter som følge av regjeringens avgjørelse.

SAS-konsernsjef Rickard Gustafson reagerer på Norwegians argumenter. Norwegian har lagt ned flere flyruter i løpet av den siste vinteren, påpeker han overfor Dagens Næringsliv.

– Jeg forstår ikke Norwegian og den diskusjonen som har vært i løpet av helgen. Historien viser at flyselskapene ser over rutenettet sitt enten det finnes et lojalitetsprogram i markedet, eller ikke. Det gjelder også i dette tilfellet, sier SAS-sjefen.

Ifølge avisen har Norwegian de siste to årene lagt ned elleve flyruter innenlands. SAS har siden da fløyet alene på disse rutene.

– Målet er å ha et så bredt rutetilbud som mulig, men det er jo ikke alle som viser seg å være lønnsomme og da kan vi dessverre ikke videreføre dem, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik.

Gustafson har brukt pinsen til å forberede gjeninnføring av bonuspoeng i Norge allerede denne uken. Han forventer like hard konkurranse i fremtiden og avviser at bonuspoeng vil føre til høyere billettpriser og mindre konkurranse.