Ny modellserie fra Lundberg

Lundberg Hymas AB har oppgradert sine populære redskapsbærere.

40 år i markedet

Volvo Maskin AS har vært distributør av den kjente Lundberg redskapsbæreren i Norge siden 2003.

Det er selskapet Lundberg Hymas AB som utvikler, produserer og ivaretar ettermarkedet for Lundberg maskinene. Fabrikken er lokalisert i Skellefteå i Nord-Sverige.

Lundberg Hymas utviklet for 40 år siden redskapsbærerkonseptet og har vært den ledende produsenten i Norden. De første maskinene ble levert i Norge i 1977.

Lundberg Hymas AB eies av Lännen MCE Oy i Finland. Lännen MCE er Nord-Europas ledende produsent av spesialmaskiner for entreprenørbransjen og miljøsektoren.

Dagens tre største Lundberg-modeller har gjennomgått en større oppgradering.

De nye 10-seriemodellene er:

5210, erstatter 5200Lse

6210, erstatter 6200Lse

7210, erstatter 7200Lse

Modellendringen som nå presenteres er gjort med hensyn til førerkomfort, produktivitet, driftssikkerhet og servicevennlighet, skriver den norske distributøren Volvo Maskin i en pressemelding.

Med denne modellendringen tar Lundberg for alvor steget inn i dataalderen. Deler av det elektriske anlegget benytter seg nå av CAN-BUS-teknologi. Dette er hva vi finner av teknologi i moderne biler. Denne teknikken gir ifølge produsenten nye muligheter for informasjon til føreren og servicepersonell.

Instrumentpanelet er på de nye modellene en LCD-skjerm. Fremstillingen er lettfattelig med tekst og grafiske symboler. Føreren ser hvilke funksjoner som er aktivisert og hva som er driftsstatus for de ulike hovedkomponenter som; motor, hydraulikk, transmisjon, etc.

Nytt er også at føreren kan forhåndsprogrammere hydraulikken for inntil fem ulike utstyrsvalg. Oljemengde og trykk, samt utslagene (følsomheten) på manøverspaken kan alle programmeres.

Modellene 6210 og 7210 har fått et kraftigere og stivere lasteapparat. Endret plassering av slanger, rør og ventiler, samt redusert høyde på lastertårnet gir føreren bedre sikt ned til redskapen.

For alle de tre oppgraderte modellene gjelder at det som standard er en ristefunksjon for skuffen. Dette er anvendelig ved lasting og bæring av våt jord og snø.

For å øke driftssikkerheten er det forsterkninger rundt rammeleddet samt en ny løsning for mellomakslingen.

Med kravene til støynivå og helkroppsvibrasjoner har førerkomforten blitt ennå viktigere. Førerhytten har flere oppgraderinger. Bakveggen på førerhytten er rundet slik at plassen frem til dashbordet blir lengre. Samtidig er dashbordet endret for å gi ytterligere benplass.

Varmeapparatet er flyttet fra under førersetet til høyre hyttevegg med utvendig adkomst. Dette skal gi et varme- og AC-system med vesentlig bedre varme- og kjølekapasitet. Viftekapasiteten har med den nye løsningen økt med 50 prosent, dette gir i praksis 15 prosent bedre ytelse fra aircondition og 40 prosent bedre varmeeffekt.

I tillegg er det flere luftdyser som gir en bedre og jevnere luftstrømning i førerhytten. Plassering av varme- og kjølesystemet er i prinsippet som på en Volvo hjullaster, og gir en langt bedre servicevennlighet, melder maskinleverandøren.

Som del av nytt instrumentpanel og CANBUS teknologi følger også en noe endret manøverspak med flere funksjoner integrert.

LED-kupébelysning, lys på innsteget ved åpning av førerdøren og flere oppbevaringsrom i hytten hører med til mindre, men viktige HMS-detaljer.

Den nye 10-serien er allerede levert den første kunden i Norge. Offisiell premiere har vært under Kommunalteknikk 2013. Maskinene er leveringsklar fra dags dato.

Ifølge Volvo Maskin har de fått mange positive tilbakemeldinger på den nye modellserien og de har forventninger til at dette vil gi positive utslag i salget.