Tilbudssummen fra NCC var 655 159 093 kroner eksklusiv merverdiavgift.
– Vi er godt fornøyd med tilbudssummen som ligger innenfor de rammene som våre kalkyler har angitt. Men vi er skuffet over at ikke flere leverte tilbud, hvilket vi forventet ut fra aktiviteten i kalkyleperioden, skriver delprosjektleder bru Dagrunn Kaasen og prosjektleder Einar Karlsen i Statens vegvesen i en e-post til Byggeindustrien.
Det skal støpes til sammen 30.000 m3 betong i konstruksjoner tilknyttet Hålogalandsbrua. Litt over halvparten av dette er tårnene, resten er i viaduktene (betongbru fra landkar og til tårn) på Karistrand ca. 250 m, og Øyjord ca. 150 m.
Det er ca. 5000 tonn standard armeringsstål og i tillegg nesten 12000 m spennkablerør i betongkonstruksjonene.
Tårnet på Karistranda starter 31 m under middelvann og nesten 173 m over middelvannstand; totalt 204 m, på Øyjord starter vi på kote -22 og slutter på 167; totalt 189 m.
I tillegg er det nesten 2500 m3 betong i Øyjord bru, en 135 m lang betongbru over veg på Øyjord.