Norconsult-prosjekter for 20 milliarder

Frem mot slutten av 2013 skal Norconsult ferdigstille konkurransegrunnlaget for vei- og jernbaneprosjekter til en samlet verdi på over 20 milliarder kroner.

Det er uten tvil rekordstor aktivitet i markedsområdet samferdsel i Norconsult. I løpet av de neste månedene skal Norges største rådgiverselskap ut med konkurransegrunnlaget til flere milliardprosjekter innen vei- og jernbane.

Spesielt de store tunnelentreprenørene kan begynne å spisse blyantene.

Prosjektene Norconsult jobber med omfatter nemlig flere mil med tunneldriving.

Erik Frogner, prosjektdirektør samferdsel i Norconsult, trekker først frem Ryfast som det desidert største prosjektet Norconsult jobber med. Rådgiverselskapet har ansvaret for byggplan og konkurransegrunnlag, og de skal også ha tett oppfølging under byggefasen.

Første halvdel av den 14,3 kilometer lange undersjøiske Solbakktunnelen er som kjent allerede utlyst og tildelt sveitsiske Marti Contractors. Rett før og etter sommerferien skal imidlertid resten av gigantprosjektet lyses ut. Det vil si at både andre del av Solbakktunnelen, den 5,5 kilometer lange Hundvågtunnelen og den 3,7 kilometer lange Eiganestunnelen, skal ut i markedet i løpet av de kommende månedene.

- Dette er et stort og spennende prosjektet med blant annet verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Ryfast har en anslått pris på rundt 10 milliarder kroner, forteller Frogner.

E39 mellom Os og Bergen

Et annet stort prosjekt hvor Norconsult nå er i sluttfasen med konkurransegrunnlaget, er E39-parsellen Svegatjørn – Rådalen mellom Os og Bergen. Prosjektet er kostnadsberegnet til drøye fem milliarder kroner og omfatter i hovedsak litt over 15 kilometer ny E39, hvorav 13 kilometer i tunnel.

- Svegatjørn – Rådalen har blitt litt skyvet i tid, men det siste jeg har hørt er at prosjektet blir tatt opp i Stortinget rett over sommeren, og det vil si at det kommer store anbud utover høsten, opplyser Frogner.

Ulrikentunnelen

Norconsult er også midt inne i utarbeidelsen av konkurransegrunnlaget for jernbanestrekningen mellom Arna og Fløen som blant annet omfatter drivingen av et 7,8 kilometer langt parallelløp til den eksisterende Ulrikentunnelen. Strekningen fra Arna til Bergen er for øvrig den enkeltsporede strekningen i Nord-Europa med størst trafikk.

- Prosjektet har en kostnadsramme på cirka tre milliarder og skal etter planen komme ut før sommeren. Helt på oppløssiden har Jernbaneverket også bedt oss om å lage konkurransegrunnlag for driving med TBM. Det vil si at det blir en spennende parallellkonkurranse der TBM og konvensjonell drill and blast blir satt opp mot hverandre, sier Frogner.

E134 i Kongsberg

Norconsults prosjektdirektør for samferdsel trekker også frem E134 strekningen mellom Damåsen og Saggrenda i Kongsberg. Prosjektet omfatter 13 kilometer ny europavei inklusive to to løpstunneler på henholdsvis 2 og 1,5 kilometer, samt to ettløpstunneler på 500 og 360 meter. Prosjektet har en beregnet totalkostnad på nærmere tre milliarder kroner.

- Vi skal være ferdig med konkurransegrunnlaget i januar og anbud vil mest sannsynlig bli lagt ut høsten 2014, opplyser Frogner.

Det siste milliardprosjektet hvor Norconsult nå er i sluttfasen med konkurransegrunnlaget er rv. 80 Hunstadmoen - Thallekrysset i Bodø. Prosjektet, som koster mellom 1,5 og 2 milliarder kroner, omfatter i hovedsak en veistrekning på fem kilometer inklusive en tunnel på 2,8 kilometer.

- Størst på de store prosjektene

- Det er stor aktivitet innen alle markedsområdene i Norconsult, men samferdsel vokser mest. Vi har ikke gjort noen markedsanalyser, men jeg tror ikke vi tar feil hvis vi sier at Norconsult er størst på de store samferdselsprosjektene, ikke minst der det er mye tunnelkonstruksjoner, sier Frogner.

Han tilføyer at de også har betydelige prosjekter gående, blant annet FP2 kontrakten i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Byggeindustrien har gjort et lengre intervju med Erik Frogner og Sigurd Rugsland, direktør for plan og samferdsel i Norconsult. Det blir en egen sak om Norconsults samferdselssatsing i nr. 8 av Byggeindustrien.