Ubetinget fengsel etter Mont Blanc-brannen

Sikkerhetssjefen ved veitunnelen gjennom Mont Blanc ble onsdag dømt til to og et halvt års fengsel for svikt som bidro til brannkatastrofen i 1999. Seks måneder av dommen ble gjort ubetinget.

Den belgiske sjåføren som kjørte lastebilen som utløste infernoet i tunnelen, ble dømt til fire måneder betinget, mens Volvo som hadde bygget bilen ble frifunnet. Denne frifinnelsen var ventet, etter at påtalemyndigheten hadde frafalt tiltalen mot Volvo. Fire forretningsselskaper og et dusin enkeltpersoner var satt under tiltale for uaktsomt drap etter Mont Blanc-brannen, en av de verste ulykkene i sitt slag i Europa noensinne. Til sammen omkom 39 mennesker. Mel tok fyr Belgiske Gilbert Degrave kjørte en lastebil fullastet med mel og margarin som kom i brann seks kilometer inne i den 11,6 kilometer lange tunnelen, som forbinder Frankrike med Italia. Brannen førte til at temperaturen inne i tunnelen steg til rundt 1.000 varmegrader. Tidligere sikkerhetssjef Gerard Ricoli fikk den strengeste straffen i rettsoppgjøret etter brannen, som først ble brakt under kontroll etter to døgn. Ricoli må etter rettens mening ta ansvaret for at biler fortsatt fikk kjøre inn i tunnelen etter at brannen var varslet. En rekke sikkerhetseksperter som ble ført som vitner under rettssaken i Bonneville i det sørlige Frankrike, sa at en lang rekke feilgrep, forsømmelser og forglemmelser bidro til at biler ble strengt inne i tunnelen. De mente dette bidro vesentlig til det høye dødstallet. Kunne vært unngått En av ekspertene skrev i en rapport om brannen at hvis alle hadde gjort jobben sin og alt hadde fungert etter planen, ville brannen i lastebilen neppe ha utviklet seg til noen katastrofe. I så fall kunne tap av menneskeliv trolig vært unngått, het det i denne rapporten. Påtalemyndigheten greide ikke å finne bevis for at tekniske feil ved Degraves lastebil bidro til at brannen oppsto og utviklet seg til en katastrofe. Aktoratet valgte derfor å frafalle tiltalen mot den svenske bilprodusenten. Mont Blanc-tunnelen, som opprinnelig ble åpnet i 1965, var stengt i tre år for reparasjon og ombygging etter brannen i 1999. Foran gjenåpningen i 2002 ble det innført nye og strengere regler blant annet for avstanden mellom lastebiler som bruker tunnelen.