Parkfløyen - utvidelse av Rica Park Hotel

Parkfløyen - utvidelse av Rica Park Hotel

Sted: Sandefjord

Prosjekttype: Hotell

Btoareal: 6.000 kvm

Kontraktssum inkl. mva:
125 millioner kroner

Byggherre:
Park Hotel ANS (Jørgen Jahre jr.)

Totalentreprenør: Cosmic Bygg

Byggherreombud: Harald Løvåsen

Arkitekt: Thorenfeldt Arkitekter

Rådgivere: RIB: ÅF Consult - RIB betong: Norconsult - RIB Råbygg: SafeControl - Akustikk: Akustikk-konsult - RIE: Bravida - RIV: Ventilasjonsbygg - Rør: Imtech

Underentreprenører/leverandører: Gravearb: Joakim Johansen - Pelearb: Holt Risa - Råbygg: Con-Form Sør - Stål/trapperekkverk: Stålpartner - Festemateriell: Montasjemateriell - Fasadekledning/flislegging: Naturstein Montering - Prefab.badekabiner: Norac - Taktekking/beslag: Vestfold Kobber & Blikk - Aluvinduer/balkong: Glassbygger’n - Porter: Port-Service Øst - Dører, tre innv: Gekko Norge - Bygningsmateriell: Carlsen Fritzøe - Malerarb: Bjørvik Malerservice - Himling: Kjønnerød Montasje - Tepper: Teppesenteret - Parkett: Albo - Heis: Reber Schindler HeisProsjektnavn

«Parkfløyen» som offisielt åpnet 30. april representerer en nødvendig utvidelse av hotellet med 118 rom. Nybygget er første byggetrinn i utbyggingen av hotellkomplekset fra dagens 230 rom til 500 rom.

Når det gjelder konferanserom, bankettsaler og restauranter, har hotellet allerede et meget godt tilbud. Det er flere rom som trengs for å møte behovet til store konferanse- og kongressarrangementer. 

– Rica Park Hotel ligger på en av Sandefjords viktigste eiendommer. Hotellet har Rådhuset som nærmeste nabo, fasade mot innfartsveien til Sandefjord. Fronten er vendt mot sjøen. Langsiden ligger langs Badeparken som er Sandefjords mest sentrale park-
område. Beliggenheten til nybygget er derfor krevende og utfordrende, påpeker arkitekt Truls Thorenfeldt i Thorenfeldt Arkitekter.

Hotellkompleks
Han beskriver Rica Park Hotel som et kompleks av bygninger. Det opprinnelige anlegget, som er tegnet av arkitekt Arnstein Arneberg, består av den kjente høyblokken og restaurantbygningen fra 1959. Badet og vestfløyen er senere tilføyelser. I 1986 kom Kurs- og konferansesenteret med teatersal, kino og underjordisk parkeringsanlegg. En gangbro knytter Kurs- og konferanse-
senteret sammen med Rådhuset kulturavdeling, Hjertnes, både for felles kinodrift og for sambruk ved større kongresser og arrangementer. Hensynet til Arnebergs arkitektur, spesielt til høyblokkens betydning i bybildet har vært bestemmende for nybyggets utforming og plassering.

Parkfløyen er plassert langs Badeparken, tilbaketrukket fra sjøen i forhold til høyblokken.

Publikumsadkomst skjer gjennom eksisterende hotell-resepsjonsområdet via en gangbro til nybygget. Ved gangbroen ligger nybyggets heiser og hovedtrapp. Dette deler nybygget i en søndre og nordre del. Den søndre delen har en bygningsbredde tilsvarende Park Hotels høyblokk, men er 12 meter lavere enn denne. Den nordre del har skrå fasade som følger gangveien i parken.

Granitt
Nybygget fremstår med volumer i rød, flammet granitt, mens karnapper og omramninger rundt store vindusflater er kledd med gråhvitt polert granitt. Den sentrale heis/trappekjernen er også kledd i gråhvit granitt og skaper dermed et skille mellom den rektangulære søndre og den skrå nordre bygningskroppen.

Beliggenhet og utforming av bygningen har resultert i en rekke forskjellige rom med hver sine kvaliteter: sjøutsikt, parkutsikt eller byutsikt. Det er kvaliteter som er ivaretatt ved store vindusfelt som åpner rommets yttervegg. 

Thorenfeldt fremhever det positive og entusiastiske samarbeidet mellom eierne, Park Hotel ANS og totalentreprenøren Cosmic Bygg.

Plassbygget
Grunn- og forberedende arbeider startet i midten av august 2011 etter en planleggingsperiode på fire måneder.

– Et sjuetasjes smalt og langt bygg skulle oppføres på dårlig grunn som stort sett besto av bløt siltig leire over en sterkt skrånende fjelloverflate. Det ble en god del modellering i forbindelse med statikk og jordskjelvproblematikk, forteller prosjektleder Ole Petter Vilseth i Cosmic Bygg.

– Foruten mye peling til fjell, et par og tjue meter på det dypeste, måtte bærekonstruksjonen forsterkes med flere betongskiver, som delte opp bygget litt annerledes enn først prosjektert, sier Vilseth.

Han betegner bygget som en mellomting av et tradisjonelt betongbygg og et prefabrikkert bygg i og med at alle synlige overflater er støpt i form. Så støper man bare toppen og litt i veggene på plassen

Bortsett fra de prefabrikkerte badekabinene fra Norac er hele bygget plassbygget med sandwich-elementer og plattendekker utført i Con-Form betongsystem. Sammen med klimaveggene av tre, i yttervegger med åtte tommer bindingsverk og utforing på innsiden, var det også den største utfordringen for å få bygget lukket så raskt som mulig. Tetthetstestene som ble foretatt i sjuende etasje slo gunstig ut, og ga oss en pekepinn på at her var det tett, påpeker han.

Energiklasse A
– Fløyen er oppført i henhold til Tek 10 og tilfredsstiller kravene til Energimerke A for hotellbygg med et forbruk på 130 kWh/kvm/år, mens kravet er 135 kWh/kvm/år. I utgangspunktet var Energimerke B målsettingen. Oppvarmingen i Park-bygget er basert på varmepumpe med energibrønner som kilde. Varmepumpen er beregnet til å dekke 80 prosent av oppvarming og varmtvannsbehovet. Topplasten dekkes med elektrisk kjele. Alle rom får oppvarming via fancoil, bortsett fra bad som har vannbåren gulvvarme, forklarer Vilseth.

Hotell i drift
Byggetiden med hotell i full drift har gått smertefritt.

– Vi etablerte i starten en liten buffersone mellom eksisterende hotell og byggeplassen og med omdirigering av trafikk, har det gått forholdsvis greit. Det som blir utvendige parkeringsarealer er blitt brukt til riggplass, sier han.

For entreprenøren Cosmic Bygg er entreprisen på 125,6 millioner kroner (inkl. mva) den største noen sinne. Firmaet har ingen egne fagarbeidere, men består av totalt 15 funksjonærer som kontraherer alle entrepriser.

– Vi har gode samarbeidspartnere, blant annet mindre lokale bedrifter på betong, stål og tømrer, som vi ofte benytter, avslutter Vilseth.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter