Grefsen Stasjon trinn 1

Grefsen Stasjon trinn 1

Sted: Oslo

Prosjekttype: Leilighetsbygg

BRA: 8.200 kvm

Byggherre: Grefsen Utvikling

Totalentreprenør og LARK:
JM Norge

Kontraktssum eks. mva:
165 millioner kroner

Arkitekt: HRTB Arkitekter

Rådgivere: RIB: PentaCon for Con-Form - RIG: Multiconsult - RIBR: Norconsult - RIA: Brekke og Strand - RIV og RIE forprosjekt: Hjellnes Consult - RI rør: Hjellnes Consult - RIV: EM Teknikk - RIE og utførende: Akershus Elektro - RIVA: Sweco

Underentreprenører/leverandører: Oppmåling: Asker oppmåling - Rør: GK Rør Oslo - Heis: KONE - Ventilasjon: Oras - Råbygg: Con-Form - Grunn-
og utomhusarbeider: Isachsen Entreprenør Oslo - Pelearbeider og spunt: Kynningsrud Fundamentering - Mur- og pussarbeider: Murmestrene Fjeldheim og Knutsen - Taktekking: Icopal Tak Øst - Maler: Malerservice - Balkongrekkverk: Weland - Trappe-
rekkverk: GBS Construction - Flisarbeider: Stryken og Gudbrandsen - Utendørs tekking: Nodig Nor - Byggevarer: Gausdal Landhandleri - Inner- og ytterdører: Jeld-Wen / Swedoor - Branndører og -tetting: Firesafe - Kjøkken: Marbodal - Baderomsinnredning: Svedbergs - Garderober: Elfa - Dusjvegger: INR Norge - Festemidler: Tingstad - Stillas: Ramirent - Leieutstyr, brakker: Cramo - Radiatorer: Grad-In - Bodvegger: Axcellent - Lås og beslag: TrioVing - Blikkenslagerarbeider: Røa Blikk - Vinduer og balkongdører: Elitfönster

På en 40 mål stor tomt på et tidligere sporområde mellom Storo og Sinsenkrysset, er JM Norge og Rom Eiendom i gang med å utvikle opptil 1.000 boliger. 85 leiligheter i det første trinnet er nå ferdige.

De to høyreiste blokkene på 12 etasjer ligger mellom Grefsenveien og Ring 3, og utgjør den nordligste delen av utbyggingen som har fått prosjekt-
navnet Grefsen Stasjon. De til sammen 85 leilighetene varierer i størrelse fra toroms på 31 kvm til de største fireroms leilighetene på 92 kvm. I toppen på begge blokkene er to slått sammen, slik at dette nå er gedigne leiligheter på 192 kvm med panoramautsyn i tre himmelretninger.

Rom Eiendom driver eiendoms- og stasjonsutvikling av NSBs tidligere eiendomsmasse. JM Norge og Rom Eiendom eier 50 prosent hver i byggherreselskapet Grefsen Utvikling AS som står bak utviklingen av prosjektet. Akkurat denne tomta er en av de største - og siste - innenfor Ring 3 der boligutviklingen nesten kunne starte med blanke ark. I tillegg til et rikt handelstilbud og nærhet til marka, er også kollektivtilknytingen svært god; i kort avstand finner vi både T-bane, trikk, buss og jernbane.

Trapper ned
Konkurransen og reguleringen ble vunnet av Hille Melbye Arkitekter, som valgte å legge deler av bebyggelsen høyt og tett. De høyeste byggene legges som en støyskjerm mot Ring 3 og jernbane i øst. I fronten, mot byen og utsikten, trappes det ned med lavere kvartalsstruktur i blokker og lameller.

Et bilfritt miljø sikres gjennom en delvis ferdig utgravd p-kjeller, som går under store deler av prosjektet. Denne vil ha innkjøring fra hans Nielsens Haugens gate og fra Birch Reichen-walds gate, og vil derfor ikke bidra til ytterligere belastning fra det allerede sterkt trafikkerte Storokrysset. Det er lagt vekt på gode og varierte uteområder. Den grønne lungen utgjøres av blant annet Stasjonsparken, som vil inneholde gang- og sykkelstier og møteplasser.

– Viktige kvaliteter i Grefsen Stasjon er utsikten, som det ikke er mange liknende boligprosjekter som kan vise til.  Men store, vestvendte og bilfrie utearealer er også et stort fortrinn. Her vil det bli en variert bosammensetning, og vi har tilpasset de parkmessige uteområdene etter målgruppene for de forskjellige byggetrinnene, sier salgsleder i JM Norge, Berit Vigsnæs. JM Norge er også landskapsarkitekter i prosjektet.

Flere arkitekter
Utbyggingspotensialet for Grefsen Stasjon er på 78.000 kvm. Etter planene vil prosjektet bestå av sju delfelt, og skal være fullført ca. 2020. Utbyggerne har valgt å fordele arkitektoppgaven på flere kontorer.

– JM Norge og vi var sammen med Hille Melbye Arkitekter sterkt inne i reguleringsprosessen med våre egne arkitekter. Vi har bevisst spredt oppgaven på flere arkitekter for å få en variasjon. Det blir til dels høy bebyggelse, fra 7 og opp til 12 etasjer. Spesielt var vi opptatt av at husrekken langs jernbanen og Ring 3, som vil bli opptil 5-600 meter lang, ikke skulle bli for ensformig utformet. Denne rekken vi ha flere åpninger, men ferske øyne fra flere arkitekter vil bidra til større variasjon i materialitet og fargebruk, sier prosjektleder for Rom Eiendom, Erlend Ullestad.

Nå er hus 3, 4 og 5 under bygging, mens hus 7 er ute for salg. Hus 6 er ikke med i planene lenger, det betød ytterligere areal tillagt utomhusplanen. Hille Melbye har tegnet andre byggetrinn, mens 4B arkitekter har ansvaret for trinn 3. HRTB Arkitekter har fått æren av innlede bebyggelsen med disse to høyhusene i det første byggetrinnet.

– Disse blokkene ligger noe utsatt når det gjelder støy, men har til gjengjeld en fantastisk utsikt. Det er detaljerte støykrav som varierer rundt husene og oppover i etasjene. Det opplagte var derfor å lukke støyen ute mot de trafikkerte områdene og åpne dem mot sol og utsikt i sør og vest. Hvert hus har to store leiligheter ut mot fjorden og to mindre hjørneleiligheter. Til tross for et mer beskjedent areal har de allikevel lys inn fra to sider, sier arkitekt og partner Ola Mowé i HRTB Arkitekter.

De store terrassene med glassrekkverk dominerer med åpenheten mot sydvest, derimot fremstår de andre fasadene heller lukkede.

Tegl og smyg
– De flatene kunne fort blitt kjedelige. Vi har forsøkt å lage et spill og et kontrasterende element av disse vinduene, en komposisjon av hull ved å variere vindusplasseringen. Siden dette er hus med bærende betongfasader forblendet med tegl, blir også veggene tykkere. En klar fordel med tanke på støy, varmemagasinering og energiforbruk. De dype vindussmygene har vi valgt å fargesette, slik at det blir spennende opplevelser etter hvert som man beveger seg rundt huset og ser fasadene fra forskjellige vinkler, forklarer Mowé.

Bruttoarealet på trinn 1 er 8.200 kvm, og JM Norges totalentreprise er 165 millioner kroner. Etter lang planleggingstid kom reguleringen på plass i 2008, mens fysisk oppstart var sommeren 2011. De to blokkene er prosjektert etter TEK 07, dog bedre enn forskriftskravene, mens de øvrige trinnene blir etter TEK 10. JM Norge har forresten et absolutt krav innad i selskapet at man alltid skal oppnå 25 prosent bedre resultat enn de foreskrevne energikravene.

Smarte kvadrater
I egen regi er JM Nordens største boligutvikler. For Grefsen Stasjon er det tatt med et konsept som i mange år nærmest har vært obligatorisk for JM i Sverige, Smarte kvadrater.

– Vi legger ned mye energi og tid på planlegging av leilighetene. De skal være gjennomtenkte og ha smarte løsninger. Hvor plassere radiatorer, vinduer, balkongdører, passe på at veggene er lange nok til møblere med en sofa osv. Denne brukervennligheten går på opplagte ting, men som ofte ikke tas med i planleggingen. Arkitektene tegner vanligvis utenfra og inn. Vi vil at det skal være innenfra og ut. Dette krever mye diskusjon med arkitektene og et godt samspill fra disse er en forutsetning for Smarte Kvadrat, sier prosjektsjef Region Oslo, Sten Eriksson.

Teskt og foto: Trond Joelson


Flere prosjekter