Otra Amfi

Otra Amfi

Sted: Kristiansand

Prosjekttype: Leilighetsprosjekt med 60 leiligheter

Bruttoareal: 10.000 kvm

Entreprisekostnad ekskl. mva: 120 millioner kroner

Totalentreprenør: Veidekke Agder

Byggherre: Otra Amfi

Arkitekt/landskapsarkitekt/ interiørarkitekt: Asplan Viak

Rådgivere: RIB/RIBR: Rambøll - VA-anlegg: Rivco - Lyd/akustikk: Sinus - Elektro: Bravida - Ventilasjon: GK Norge - Rør/sanitær: Halvard Thorsen

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid/VA: Kaspar Strømme - Sprengningsarbeid: Songdalen fjell-
sprengning - Trafikk/vei/beredskap: Birkedal Maskin - Stål: Evje Mekaniske - Rigg/stillas: Ramirent - Prefab betong: Block Berge - Tekkingsarbeid: Icopal Tak - Mur- og flisarbeid: Murmester Lindgren - Malerarbeid: MJA - Blikkenslagerarbeid: Ulsteins Blikkenslagerverksted - Brannsikring: Agder Brannsikring - Betongsaging og kjerneboring: Kristiansand Bygg - Heis: HK Service - Fast inventar/ kjøkken og garderobe: Strai kjøkken og Eftevaag - Gulvsystem: Bo Andren BOA flooring - Rekkverk: Søpstad

Med steintung fasade og flyplass-
tykke glassruter, står Otra Amfi imot suset fra Sørlandets travleste motorvei. Med støyspørsmålet ute av verden, har beboerne i det nesten utsolgte leilighetskomplekset god tilgang til både parkliv i Baneheia og padling i Otra.

Otra Amfi står som en krone i teglstein og steinplater over den østlige inn-
kjøringen til Kristiansand, over Oddernesbrua. Leilighetskomplekset har blitt til i rykk og napp mellom arkitekter, naboer og politikere, men resultatet er helhetlig, smart og pent.

Teglstein og plater stopper trafikksuset fra E18, og glassrutene er spesialimpor-
tert for å nå de himmelhøye kravene til lydtetthet.

– Disse rutene har samme krav som de opererer med på Kjevik, forteller anleggsleder Raymond Lund i Veidekke Agder. Vindusrutene i Otra Amfi er tilpasset et lydbilde med topper opp til 70 desibel.

En uke før overlevering pågår arbeidet fortsatt for fullt på Veidekke-prosjektet Otra Amfi.

Fuglefjell
Arkitekt Nina Børrestad fra Asplan Viak forteller at plan- og byggeprosessen har vært en spesiell opplevelse.

– Jeg kom inn i prosjektet mens det var på reguleringsplannivå, og bygget, slik som det står i dag, har tatt form gjennom politiske vedtak. Naboer og politikere har alle hatt noe de ville si, men vi har fått gjennomslag for det som vi har syntes er viktigst, og vi er veldig fornøyde med resultatet, sier han.

Byarkitekten hadde på forhånd bedt om noe «fuglefjell-aktig» til det nye leilighetskomplekset. Trafikkstøyen fra E18 har vært noe som man til en hver tid har måttet ta hensyn til, og med hensyn til utsikt og akustikk i nabolaget, har de tre blokkene i komplekset blitt oppført uten en eneste rett vinkel.

– Leilighetene er bygd i tre bygninger for å sikre naboenes utsikt til Otra, og så har vi måttet være påpasselige med at støyen fra E18 ikke blir kastet rundt mellom byggene, forteller Børrestad.

Materialbruken har vært bevisst, ikke bare for å dempe for trafikkstøy, men også for å gi Otra Amfi et naturlig uttrykk, og en naturlig plass i omgivelsene.

Kriker og kroker
Anleggsleder Raymond Lund forteller at bygget utgjør et godt spill mellom materialene stål, teglstein og trevirke, og at totalentreprenøren Veidekke stort sett har fulgt arkitektens råd i utbyggingen.

– En del av konstruksjonen som har vært spesielt utfordrende, er skråsøylen på sørsiden av komplekset, sier han.

Den bauglignende, åpne sørsiden av Otra Amfi ble valgt av arkitekten for å unngå en brå og kontant ende på komplekset, og gir samtidig store og spennende balkongområder for beboerne i denne delen av komplekset. Samtlige leiligheter har fått egne uteområder skjermet mot støy fra E18.

Selv om Otra Amfi består av tre forskjellige bygg, knyttet sammen med en felles parkeringskjeller, har alle byggene samme overleveringsdato. De til sammen 60 leilighetene utgjør ikke et voldsomt stort prosjekt, men anleggsleder Lund forteller at arbeidet likevel har vært ekstra omfattende.

– 60 leiligheter høres kanskje ikke så mye ut, men det er snakk om 60 unike leiligheter, med mange kriker, kroker og forskjellige vinkler.

De tre bygningskroppene i Otra Amfi er knyttet sammen av en 2.563 kvadratmeter stor parkeringskjeller.

De 60 leilighetene varierer i utforming, plassering og pris, og strekker seg i salgspris fra nede under 2 millioner kroner for de billigste, og mer enn 6 millioner for de dyreste.

1-2-3
Leilighetskomplekset ligger unikt til, i et av Kristiansand-kvadraturens fire hjørner, med mange rekreasjonsmuligheter like i nærheten.

Selv om nærheten til motorveien i stor grad har formet bygget, og lagt føringer for materialbruken, er Otra Amfi først og fremst et naturnært leilighetskompleks, med Baneheia-parken i bakgården, og elven Otra rett utenfor dørstokken.

På Otra Amfis nettsider, beskrives tilgjengeligheten til nærliggende områder med uttrykket 1-2-3. Otra Amfi ligger ett minutt fra elva, to minutter fra skogen og tre minutter fra sentrum.

I tillegg til de om lag 100 oppbevaringsbodene knyttet til komplekset, kan beboerne i Otra Amfi også benytte seg av en egen kajakk-bod, og god tilgang til vannet. Sentralt plassert, i Kvadraturen i Kristiansand sentrum, er også sørlandsbyens mer urbane gleder godt tilgjengelige for beboerne.

Tekst og foto: Sindre Sverdrup Strand


Flere prosjekter