Nedbetalt veisamband kan gi ny tunnel

Den nedbetalte Skålavegen mellom Molde og Skålahalvøya kan gi mer glede. Når sluttregnskapet skal gjøres opp etter Skålavegen, kan det vise seg å bli et kjærkomment overskudd i Molde Tunnel- og bruselskap AS, skriver Romsdals Budstikke.

Blir overskuddet på millionbeløp, ligger det en gylden mulighet for å skaffe til veie kapitalen som trengs for å fortsette planleggingen av den undersjøiske tunnelen mellom Sølsnes og Åfarnes. Etter det vi forstår skal et overskudd fra Skålavegen sendes til Statens vegvesen, som i sin tur kan bruke pengene fritt til riksvegbygging. Snakker vi om beløp i millionklassen, vil pengene være akkurat det selskapet Langfjordtunnelen AS trenger for å komme videre med å undersøke fjellkvaliteten langs traseen der Langfjordtunnelen er tenkt bygget. Etter vår mening må styret for Langfjordtunnelen AS gripe denne muligheten og argumentere overfor Statens vegvesen med at disse pengene naturlig bør brukes til å planlegge forlengelsen av Skålavegen, slik at det blir fastlandsforbindelse mellom Molde og Åndalsnes. Det vil framstå som mer enn merkelig dersom samfunnet først bygger en svært vellykket fastlandsforbindelse på første del av etappen, og deretter begynner å tvile på om den siste etappen skal bygges. Langfjordtunnelen vil bli en uhyre verdifull vegforbindelse som får uante, positive ringvirkninger på hele Romsdalsregionen. Ikke minst for næringslivet vil denne nye fastlandsforbindelsen bety ett hinder mindre for fri flyt av transporttjenester til og fra Romsdal. Framdrifta av Langfjordtunnelen har stått litt i stampe den siste tida i påvente av at Samferdselsdepartementet skal gi klarsignal for å starte forhåndinnkreving av bompenger. Får Langfjord-prosjektet tilført mer kapital, kan planlegginga av traseen kjøres videre, mindre sårbart i forhold til hva staten sier om forhåndsinnkreving. Skålavegen kostet ikke staten ei krone i direkte tilskudd. Vi kan ikke på noe vis se at staten derfor har noe moralsk krav på å få hand om overskuddet fra Skålevegen. Overskuddet bør brukes til forlengelsen av sambandet nemlig Langfjordtunnelen.