- Dette kan ikke fortsette

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen må fortvilet konstatere at to nye liv er gått tapt ved et vegvesen-anlegg.

Terje Moe Gustavsen kom naturlig nok inn på den tragiske brukollapsen i Trondheim da han mandag møtte anleggsbransjen til et informasjonsmøte om NTP i regi av Samferdselsdepartementet. Drøye fire måneder inn i 2013 har det vært fire dødsulykker knyttet til Statens vegvesens anleggsdrift. Det er like mange som i hele fjor.

- Vi hadde en meget alvorlig HMS-situasjon allerede før brukollapsen i Trondheim. Da fikk vi enda en forferdelig oppstrammer om behovet for å skjerpe sikkerheten. Vi må avvente etterforskningen i Trondheim før vi kommenterer den ulykken, men uansett er det åpenbart at dette ikke kan fortsette, sa Moe Gustavsen.

Statens vegvesen har iverksatt flere tiltak og jobber kontinuerlig med nye tiltak som de håper kan bidra til å redusere antallet alvorlig ulykker og ikke minst dødsulykker.

- Vi skjerper kvalifikasjonskravene med hensyn til entreprenørenes standard på HMS-området, vi vil begrense antallet ledd underentreprenører, vi setter skjerpede krav til samhandlingsprosesser, vi har innført strenge og klare prosedyrer knyttet til de alvorligste ulykkene og vi utfører for tiden skjerpede krav til obligatorisk verneutstyr til alle våre anlegg. I det hele tatt gjør vi det som står i vår makt for å redusere ulykkesomfanget og da særlig de alvorligste ulykkene, sa Moe Gustavsen.

Vegdirektøren benyttet anledningen til å invitere hele bransjen til et tett og aktivt sikkerhetssamarbeid

- På dette området er vi overbevist om at alle de seriøse aktørene har nøyaktig de samme målene som oss, fremhevet Terje Moe Gustavsen.

Vegdirektøren presiserte at de ikke ser noe store avvik mellom utenlandske og norske aktører når det kommer til alvorlige ulykker. Han trakk frem at språkutfordringer kan være en sikkerhetsrisiko, men understrekte samtidig at man skal være veldig forsiktig med å konkludere med at det er en særskilt risiko knyttet til utenlandsk arbeidskraft.