Arnstad: - De norske entreprenørene er ikke diskvalifisert

- De norske entreprenørene er ikke diskvalifisert selv og vi ønsker utenlandske aktører velkommen.

Det sa samferdselsminister Marit Arnstad da hun innledet et informasjonsmøte for bransjen om kommende NTP. Statsråden benyttet nok en gang anledningen til å understreke viktigheten av at det legges til rette for utenlandske aktører i det norske anleggsmarkedet.

- Med den rammen vi har lagt opp til i NTP for de neste 10 årene er det helt nødvendig at både norske og utenlandske selskaper bidrar, sa Arnstad.

- Det er ikke sånn at utenlandske aktører skal få noen fordeler. Det må være en konkurranse på like vilkår, blant annet krav til HMS. Det skal ikke være sånn at de som går på akkord med arbeidsbetingelser og sosiale forhold er de som får fordeler, fortsatte hun.

Like vilkår

Samferdselsministeren fremhevet at utenlandske arbeidstakere skal sikres skikkelige vilkår i samsvar med norsk regelverk, og at etatene som byggherre må stille klare krav som må følges opp underveis.

- Etatene vil skjerpe kontraktsbestemmelsene og gjennomføre både interne og eksterne revisjoner for å se at regelverket blir fulgt. Dette er en krevende jobb som man aldri blir ferdig med. Det må jobbes målrettet og det må være et tett samarbeid mellom bransjen og tilsynsmyndighetene på dette området, sa Arnstad

Statsråden påpekte at sosial dumping er et internasjonalt problem som det også finnes flere eksempler på i Norge.

- Revisjonen som ble gjennomført ved Fellesprosjektet E6-Dovrebanen viser at dette kan gjelde både norske og utenlandske entreprenører, sa Arnstad.

Gode råd fra bransjen

I sin innledning til samferdselsdepartementets informasjonsmøte om NTP, kom Arnstad også inn på gode innspill hun har fått fra bransjen. Blant annet har hun fått klare råd om å videreutvikle dagens kontraktstyper og ta i bruk entrepriseformer der de som utfører jobben kommer tidligere inn i utviklingsprosessen. Det vil i praksis bety flere totalentrepriser og utviklingskontrakter.

- Transportetatene er innstilt på, i samarbeid med bransjen, å utvikle den type kontraktsformer og gjennomføringsmodeller som utnytter kapasiteten i Norge best mulig. Så langt det er mulig skal vi også forsøke å matche kapasitet hos både store og små entreprenører. Det vil bli en økning i større kontrakter med færre grensesnitt og totalentrepriser, men innefor visse segmenter vil det være oppgavetyper som gir utviklingsmuligheter for både mindre og mellomstore aktører.

Større forutsigbarhet

- Mange i bransjen mener vi kunne vært flinkere til å få til en jevnere fordeling av kontrakter gjennom året. Dette er et forståelig ønske som vi skal forsøke å imøtekomme så godt som mulig, sa Arnstad.

Hun erkjenner hvor viktig det er for bransjen at samferdselsbevilgningene er forutsigbare. Arnstad mener bransjen bør ha tillit til at NTP blir fulgt opp.

- Vi har fulgt opp de to siste transportplanene og det har vi tenkt å fortsette med, sa statsråden.