Fortsatt mange åpne spørsmål

Vi har forsøkt å finne ut mest mulig om anleggsulykken i Trondheim, men så langt er det veldig vanskelig å få ut informasjon som kan belyse ulykken. Nå er både politiet, Arbeidstilsynet, Statens vegvesen og entreprenøren selv i full gang med å bringe klarhet.

Interessen for saken er stor, og vi har hatt stor pågang til vår redaksjon. Vi har også fått inn mange ulike tips. Har du et tips - send oss en mail.

Ellers er det mange som reagerer på at politifolk gikk rundt om på ulykkesområdet uten bruk av verneutstyr. Ulykken viser til fulle hvor viktig verneutstyr er på en slik anleggsplass.

Et hovedspørsmål er om den forskalingsreisen man har brukt på dette bruprosjektet, skiller seg vesentlig fra det som er vanlig for slike støpejobber. Det er også viktig å få frem om man har sørget for å fordele betongen jevnt utover under selve støpingen  - og om det i forkant var lagt ut et tynt lag betong for å binde armeringen. Blir det skjevlast ved at store mengder betong samler seg på ett sted, er det øyelikkelig fare på ferde. Det ligger utrolige krefter i våt betong.

Vi merker oss at Statens vegvesen har om lag ti prosjekter i løpet av de to neste årene hvor denne byggemetoden er aktuell. Skjønt det med byggemetode er noe man må bringe klarhet i. Kartlegging viser at det ikke pågår tilsvarende støping av brudekker som i Trondheim andre steder i landet akkurat nå.

- Vi har en liste over prosjekter vi så langt har vurdert det som vanskelig å stenge vegen – enten på grunn av høy trafikk, eller grunnet mangel på omkjøringsveger. Men Vegvesenet vil sørge for tiltak som ivaretar sikkerheten for både trafikant og de som arbeider på prosjektene. Dette kan medføre at vi likevel i perioder kan måtte stenge vegen ved støping, sier direktør Lars Erik Hauer i Statens vegvesen Vegdirektoratet

Se egen sak om hvilke prosjekter dette.

Ellers må vi så langt tilbake som til 1991 at vi hadde en tilsvarende alvorlig ulykke på en brustøp. Det var da motorveibrua ved Korsegården i Ås kommune i Akershus styrtet sammen.

Ellers har det selvsagt vært mindre og større hendelser også i rene byggeprosjekt. Den meste kjente hendelsen skjedde på Oslo Konserthus som ble åpnet 22. mars 1977. På dette prosjektet var det også en ulykke hvor en hel etasje forsvant under støping.

Slike ulykker skjer med andre ord svært sjelden, men selvsagt må man ta en slik ulykke med det største alvor. Alle spør seg om hvorfor dette skjedde.