Reinertsen: Ikke hastverksarbeid

Det var få konkrete svar direktør Kristian Reinertsen i Reinertsen AS hadde på pressekonferansen torsdag kl. 17. Reinertsen AS har entreprisen på brua som kollapset.

Reinertsen gikk gjennom hendelsen og orienterte om det krisearbeidet som ble satt i gang straks ulykken skjedde. Reinertsen opplyste at en person ble sendt til politiet for å ha tett kontakt med dem. Det ble også opprettet krisemottak på Royal Garden. Reinertsen benekter at det er hastverksarbeid som er årsak til kollapsen.

Tre personer ble sendt til sykehus. To personer vil bli utskrevet torsdag, mens en tredje vil bli operert for bruddskader torsdag.

Reinertsen sa at det straks ble satt krisestab også hos entreprenøren – og at det ble tatt kontakt med alle berørte parter. Det er opprettet to ulykkesgrupper i Reinertsen. Den ene skal komme med forslag hvordan man skal rive den sammenraste brua. Dette er et farlig og vanskelig arbeid som må planlegges godt.

Den andre ekspertgruppa som nedsettes skal prøve å finne årsaken til ulykken. I denne gruppa vil man også ha folk fra SINTEF-systemet.

Reinertsen sa at man har erfaring fra tilsvarende ulykker, men det kan være flere årsaker til at det gikk galt.

- Nå skal alt granskes for å finne svarene, sa han. Men han vil overhodet ikke spekulere i hva årsaken kan være. Kristian Reinertsen kom opp fra Oslo sent onsdag kveld.

- Vi hadde en dødsulykke i fjor, og en i går. Det er to ulykker for mye. Vi må lære av dette, og vi må finne ut hva som er årsaken. Det kan være en kompleks årsak til ulykken, uttalte han.

På spørsmål om trafikken under brua burde vært stengt når støpingen foregikk, sa han at dette var vurdert, men at man valgte å lage en ekstra sterk konstruksjon slik at det ikke skulle være noen fare.

- Vi hadde selv en rekke mennesker oppe på brua, og vi gjør selvsagt alt som er mulig for å sikre våre egne arbeidere, sa han.

TV2 reporter lurte på om det var forsvarlig at så mange som 30 arbeidere var oppe på brua når man støpte. Det tallet ville ikke Reinertsen gå god for.

- I Reinertsen jobbes det utrolig mye med HMS. Det at det likevel skjer slike ulykker, er veldig trist, sa han.

- Hvilke risikovurderinger har blitt gjort i forbindelse med prosjektet? spurte Adressa.no.

- Jeg håper å få disse svarene etter hvert, men jeg har ikke dem nå, uttalte Reinertsen.

TV2 mente at det er vanlig blant andre entreprenører å legge et tynt lag betong oppe på armeringen først slik at konstruksjonen blir sterk nok til å tåle vekten av de store mengder betong som så blir lagt på i den neste støpeprosessen. Ingen konkurrerende firma vil stå frem på fjernsyn like etter en slik hendelse for å kritisere hva som er gjort, sa reporteren.