Ekspert mener ulykkesveien burde vært stengt

En konstruksjonsekspert ved NTNU mener veien under ulykkesbrua i Trondheim burde vært stengt.

To personer mistet livet da ei bru under oppføring kollapset i Trondheim onsdag. Anleggsarbeidere var da i ferd med å legge betong på brua. Anders Rønnquist, førsteamanuensis ved Institutt for konstruksjonsteknikk, mener veien under brua burde vært stengt under dette arbeidet, da dette er et kritisk tidspunkt i arbeidet.

– Uten trafikk på denne veien ville det helt klart vært bedre understøttelse, sier Rønnquist til Adresseavisen.

Han vil ikke spekulere i årsaken til kollapsen, men sier det er vanskelig å forutse feil eller endringer i konstruksjonen før det går galt. Prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, sier at det aldri var aktuelt å stenge veien under støpingen.

– Dette var noe som aldri skulle skjedd, det var lagt opp til et bæresystem som skulle tåle belastningen, sier Johnsen.

Flere eksperter i konstruksjonsteknikk ved NTNU mener forskalingen som skal forsterke konstruksjonen må ha sviktet, skriver Adresseavisen.

– Den må ha vært for dårlig. Det kan ha vært en lokal svikt, eller så har understøttingen ikke vært sterk nok til å tåle belastningen, sier professorene Karl Vincent Høiseth og Kjell Holthe. De får støtte fra studieprogramleder ved instituttet, Bjørn Pedersen. (©NTB)