En ny tragisk ulykke

Så skjer det igjen en ulykke som ikke skulle skje. To mennesker, en intetanende kvinnelig bilfører og en erfaren anleggsarbeider, blir drept ved brukollapsen i Trondheim. Under støpearbeid på den nye Rotvollhaugen bru på E6 Øst skjer det onsdag noe som ikke skulle skje. Brua kollapser under støpearbeid.

En personbil ble etter fem timers leting funnet under massene – flatklemt. Bilføreren var død. Under tonnevis av betong og stål fant man etterpå en anleggsarbeider død.

Det har skjedd slike ulykker før (heldigvis skjer det sjelden) og det vil sikkert skje igjen. Men slike ulykker skal ikke skje. Hvorfor skjer det en slik ulykke, hvorfor kollapser en slik konstruksjon, denne gang på Leangen i Trondheim? Spørsmålene er mange.

Nå går våre tanker til de familier som er rammet. Våre tanker går til arbeidskameratene og til alle dem som har vært involvert i dette prosjektet.

Vi vet at både Arbeidstilsynet, Statens vegvesen, konsulentene, entreprenørene og alle andre nå vil sette alt inn på å finne årsaken til at denne fatale ulykken skjedde. I denne prosessen må det være en sterk grad av åpenhet. Vi må finne ut hva som skjedde for å hindre at slike ulykker skal skje igjen. Det er også viktig at byggenæringens organisasjoner engasjerer seg i denne saken. Det vil være veldig viktig å få frem alle fakta. Det vil sikre at vi kan ta lærdom – og at vi gjør de endringer i selve utførelsesprosessen som er påkrevet.

Vi må også få svar på om det er forsvarlig å bygge slike bruer over veier som er sterkt trafikkert, spesielt i den kritiske fasen hvor selve støpingen skjer. Det hevdes at det var gjort ekstra sikkerhetstiltak på denne brua, men likevel skjer katastrofen.

Nå er det viktig å ikke være fordømmende overfor de ansvarlige for dette prosjektet. Dette kunne ha skjedd hvor som helst.

Ulykken har skjedd – nå må vi gjøre alt for å finne ut hvorfor dette skjedde. Vi vet at det kan være mange årsaker. Vi må finne ut hva som var det som utløste ulykken.

Politiet, Arbeidstilsynet og alle andre som nå skal granske ulykken vil se nøye på alle beregninger og på hvordan selve understøttelsen og forskalingsoppbyggingen for denne brukonstruksjonen har vært.

Alle slike konstruksjoner er ikke sterkere enn det svakeste ledd. Med så store laster som kommer inn på en slik bruforskaling under støping, er det helt avgjørende at alt er dimensjonert og beregnet rett - og at alt er satt sammen rett slik at konstruksjonen tåler de store kreftene som kommer.

Dersom noe gir etter i en slik konstruksjon, kan det oppstå støtlaster som gjør at belastningen blir så stor, at alt faller sammen som et korthus.

Noe har gått alvorlig galt i dette tilfelle – og svaret må man finne - og det ganske så snart.

Statens vegvesen stanser nå alt arbeid på ti tilsvarende bruprosjekter. Det er bra.