Slike ulykker skal ikke skje

Den nye Rotvollhaugen bru en en ordinær standard platebru av betong med bæring i hver ende og med tre frie spenn. At en slik bru kollapser i støpefasen skal ikke skje. Men det har skjedd før.

Det er etter det Byggeindustrien kjenner til veldig sjelden slike ulykker inntreffer, men når slike uhell først inntreffer kan det være dramatisk. Det er store krefter i sving, og får man slike masser over seg kan det gå riktig galt. Det var en slik ulykke for mange år siden (begynnelsen av 1990-tallet) da det ble bygget en motorveibru ved Korsgården i Akershus. For noen år siden var det også uhell ved støping av en bru på Vøyenenga. Ingen ble skadet, men det var en enorm jobb å rive ned for å bygge opp en ny bru.

Det er også en betydelig opprydding som må gjøres, og dette arbeidet må gjøres raskt før betongen stivner. Da har man virkelig et problem. Men det viktigste i startfasen er å redde liv. Armeringen er festet, og når betongen stivner er det utrolig vanskelig å få ryddet opp. Ekstra ille er det når man vet at det kan ligge folk under. Brannvesenet spylte utover ettermiddagen bort betongen før den stivnet helt.

Kan være flere årsaker til kollapsen
Det kan være flere årsaker til at en slik ulykke inntreffer. Det kan være skjeivlaster, det kan være at forskalings-oppbyggingen er beregnet feil. Det kan være at underlaget har sviktet eller at det kan skje mekaniske brudd i selve forskalingskonstruksjonen. Selvsagt kan det også være andre årsaker. Dette vil bli avdekket i den etterforskningen som nå allerede er startet.