Rapport foreslår å ta veimakt fra miljøbyråkrater

Miljøverndepartementet bør ikke lenger ha siste ord når det krangles om hovedveier. Det er ett av rådene i en ny Civita-rapport om norsk vei- og banebygging.

Rapporten «Veien mot målet – mer samferdsel for pengene», kommer med en rekke forslag for å effektivisere norsk vei- og baneutbygging. Et av forslagene er å gjøre Samferdselsdepartementet til øverste planmyndighet i vei- og banesaker som har nasjonal interesse, skriver Aftenposten.

I dag har Miljøverndepartementet siste ord ved innsigelser mot veitraseer.

I tillegg bør forpliktelsen bli langt sterkere til å følge opp Nasjonal transportplan i statsbudsjettene. La staten, som i Sverige, eller fond, som i Østerrike og Sveits, stille penger til rådighet for én utbyggingsorganisasjon for samferdsel, foreslås det.

Et annet forslag er å slå Veivesenet og Jernbaneverket sammen. I tillegg bør instanser som kan fremme innsigelser, kommuner og fylker på et tidlig tidspunkt sette seg ned og bli enige om løsninger for store prosjekter.

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) sier målet er å halvere tiden det tar å planlegge vei- og baneprosjekter.

– Det viktigste er å få innsigelsene på bordet så tidlig som mulig, og at staten samordner sine ulike interesser, sier Solhjell til Aftenposten.