NITO: - Flere gode nyheter i revidert budsjett

NITO applauderer flere tiltak i revidert nasjonalbudsjett som ble lagt frem i formiddag, men savner fortsatt en oppgradering av ingeniørutdanningen.

Regjeringen foreslår endelig å bygge nytt teknologibygg ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Det foreslås en startbevilgning på 12 mill. kroner til nytt teknologibygg.

-Vi er svært fornøyd med denne bevilgningen, sier Trond Markussen, president i NITO. Høgskolen er i dag lokalisert på flere steder i Trondheim. Det nye teknologibygget vil samle teknologimiljøene på Kalvskinnet, og gjøre høgskolen bedre i stand til å møte forventet framtidig studentvekst.

Det foreslås en kostnadsramme for prosjektet på 686,2 mill. kroner og prosjektet planlegges ferdigstilt andre halvår 2016.

Opplevelsessenter
NITO er også fornøyd med at Nasjonalt senter for romrelatert undervisning AS (NAROM) får penger til og etablerer et nytt lærings- og opplevelsessenter, «Romskipet Aurora», som skal tilby kunnskapsformidling og forskningsbaserte opplevelser for elever, studenter og lærere.
Senteret skal først og fremst bidra til å utvikle og utvide NAROMs tilbud og virksomhet, bl.a. for grunnskolen, og bidra til satsingen på realfag.

Også skuffet
NITO er imidlertid skuffet over at det ikke er funnet plass i det reviderte budsjettet til ingeniørutdanningene.

- Vi hadde både håpet og forventet at Kunnskapsdepartementet endret hvilken kategori man legger ingeniørutdanningen inn under. Nå ligger utdanningen i kategori E. Den må endres stegvis, i første omgang kategori D. Med en slik endring vil man styrke finansieringen til ingeniørutdanningen, som er en utstyrskrevende utdanning, sier Trond Markussen.

- I budsjettforslaget i fjor, økte regjeringen bevilgningen til utstyr med 27 millioner, det er en bra start, men på ingen måte godt nok. Det er for stort etterslep og kategoriendring er det eneste som kan være med å finansiere ingeniørutdanningen på en forsvarlig måte, sier Markussen.

Bare slik tror NITO man kan få bukt med det store frafallet fra ingeniørutdanningen og samtidig øke kvaliteten på utdanningen.