Bred innsats gir færre dødsulykker

En bred og systematisk innsats fra mange er årsaken til at antallet dødsulykker har gått ned, sier justisminister Odd Einar Dørum. 99 personer omkom på veiene i første halvår i år. Man må mer enn 50 år tilbake for å finne så lave tall.

Utviklingen fra første halvår fortsetter også i juli. Tirsdag møtte justisminister Odd Einar Dørum (V) og samferdselsminister Torild Skogsholm (V) pressen på Billingstad trafikkstasjon utenfor Oslo. De to ministerne er svært fornøyde over nedgangen i antall dødsulykker, og mener en bred innsats fra flere aktører er årsaken. Flere årsaker Det er umulig å trekke fram en enkelt årsak til den positive utviklingen. Det er en kombinasjon av mange faktorer, for eksempel synlig politi, endring av fartsgrensene, ny føreropplæring, ordningen med prikkbelastning og bygging av midtdelere på flere veistrekninger. I Østfold og Vestfold har forbedring av veistandarden helt klart spilt en viktig rolle, sier Skogsholm. Leif A. Ellevset, direktør i Trygg Trafikk, nikker gjenkjennende til Skogsholms forklaringer. Spesielt har det de siste årene vært satset mer på trafikantrettede tiltak, blant annet at man overfor de minste retter fokuset mot sikkerhet i trafikken. Det ser man positive resultater av nå. Prikkbelastning av førerkortet har også ført til at folk kjører mer forsiktig, sier Ellevset til NTB. Direktøren tror også det betyr mye at myndighetene gjennom flere år har hatt trafikksikkerhet høyt på dagsordenen. Men det er viktig at de positive resultatene ikke blir en sovepute, sier han. Aggressiv kjøring I tillegg til at antall dødsulykker totalt er redusert, er det en kraftig reduksjon i antall drepte under 20 år. Tallet er redusert fra 25 i fjor til elleve i første halvår i år. Når det gjelder ulykker med lettere personskader er det ikke en tilsvarende reduksjon i antall ulykker, noe som ifølge Skogsholm kan forklares med at de alvorlige ulykkene prioriteres høyere. Justisminister Dørum tror UP har gjort klokt i å fokusere på aggressiv kjøring og rus. Jeg har selv vært på kontroll med UP og sett hvordan enkelte kjører. For noen virker det som om det er et slags ferie- og fritidskick å bli tatt. Hva kan ellers være grunnen til at de råkjører på rette strekninger, der det burde være opplagt at UP har kontroll, sier han. Han benyttet også anledningen til å orientere om et nytt apparat som skal gjøre det lettere for politiet å ta førere som er påvirket av noe annet enn alkohol. Kamp mot trimming Torild Skogsholm rettet også en krass pekefinger mot trimming av mopeder. Trimming gjør at mopeden kan oppnå høyere hastighet. Når det gjelder moped og lett motorsykkel har antall ulykker økt de siste årene, blant annet fordi disse kjøretøyene har blitt mer populære, sier Skogsholm. Hun har tatt initiativ til en forskriftsendring som gjør at verksteder kan miste godkjenningen sin hvis de utfører ulovlig trimming. Jeg har hørt om foreldre som har hjulpet 16-åringen sin med å trimme mopeden. Trimming er et meget stort problem, som vi ser alvorlig på, sier Skogsholm. Noe konkret valgløfte ville hun ikke gi det fremmøtte pressekorpset tirsdag. Jeg lover at vi vil legge større vekt på sikkerhet når veiene utformes, og at flere veier enn før vil bli bygd med midtdelere. Men noe konkret valgløfte, det kan jeg ikke gi, sier hun.