Det er konklusjonen til en gruppe forskere som har studert veiprioriteringer i de to landene, og sammenlignet prosessene.
– Vi beregner lønnsomheten, men vi prioriterer ikke etter den, erkjenner direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet, til Aftenposten.
Forskerne som kommer med denne konklusjonen, jobber i Concept-programmet, Finansdepartementets forskningssatsing som ble etablert for å sikre at offentlige penger brukes best mulig.
– Når vi bruker store summer til å utvikle samfunnsøkonomiske nyttekostnadsanalyser for veiprosjektene, så er det betenkelig at disse analysene ikke blir brukt, sier forsker Morten Welde ved Concept-programmet til avisen.
Forskerne har ikke klart å finne ut hva som avgjør hvilke veier som blir bygget.
– Det klarer vi ikke å finne ut. Det er ingenting i tallmaterialet som viser hvorfor enkelte veier blir bygget og andre ikke. Det er ganske utrolig, sier Welde.
Vegdirektoratet forklarer prioriteringene med at vi ikke har et ferdig utbygd veinett i Norge. Det er så mange dårlige veier i Norge at de må prioritere å bygge opp veinettet først. Når grunnstammen er på plass er sannsynligheten stor for at de vil prioritere etter lønnsomhet, ifølge Aksnes.
– Vi mangler 500 milliarder kroner etter våre beregninger, før vi har en grunnstamme på veinettet som har en akseptabel standard, sier han.