Veidekke og Gjermundshaug kjemper om jernbaneundergang

Veidekke og Gjermundshaug anlegg var de eneste som la inn tilbud på en ny jernbaneundergangen på Tretten. Gjermundshaug er lavest med drøye 54 millioner kroner.

Vegvesenet fikk to tilbud fra entreprenører som vil bygge undergangen, 350 meter fylkeveg og ny bru over Mosbekken på østsiden av Lågen.

Gjermundshaug er lavest med drøye 54 millioner kroner, mens Veidekke har regnet seg fram til en pris på 63 millioner kroner.

Prosjektleder Per Kristian Bjerke i Statens vegvesen hadde ventet seg flere tilbydere ut fra interessen på forhånd. Likevel er han fornøyd med at det er konkurranse om oppdraget.

I dag går all trafikken over jernbanelinja på Dovrebanen. Det er heller ikke en egen løsning for fotgjengere og syklister. Jernbaneundergangen skal bygges i betong. Planen er å bygge den ved siden av jernbaneundergangen, for så å dra den 1.000 tonn tunge betongkonstruksjonen på plass.

- Sammen med den nye brua over Lågen vil jernbaneundergangen gjøre det langt tryggere for trafikken langs fylkesvegen. Mange barn har dette som skoleveg. Samtidig er det mange tyngre kjøretøy som bruker vegen til og fra anlegget til Tine, sier Bjerke til vegvesen.no.

Statens vegvesen planlegger byggestart for den nye jernbaneundergangen på Tretten i juni.