Økning av trafikkulykker på E18 i anleggsperioden

Siden utbyggingsprosjektet ny E18 Gulli-Langåker startet høsten 2011 har det vært flere trafikkulykker enn forventet på strekningen.

Ifølge en fersk rapport er antall ulykker mer enn dobbelt så høyt som før anlegget startet. Det har vært en økning av spesielt påkjøring bakfra-ulykker. På Raveien derimot, har ulykkestallet holdt seg på samme nivå som før anleggsstart, melder vegvesen.no.

Normalt er det en sammenheng mellom trafikkulykker og trafikkmengde og mellom trafikkulykker og fart. På strekningen har både trafikkmengden gått noe ned og fartsnivået er redusert, og det skjer likevel flere ulykker.

– Mulige forklaringer til det er distraksjon fra vegarbeidet. I perioder er det mer enn 150 maskiner i arbeid på anlegget. I tillegg kan midlertidige omlegginger i kjøremønsteret på strekningen gi flere situasjoner som krever stans eller reduksjon i fartsnivå, sier prosjektleder Steinar Aspen. Han ber trafikantene være oppmerksomme, kjøre defensivt og heller bruke et par minutter ekstra.

Da arbeidet med ny E18 Gulli-Langåker startet, satte Statens vegvesen som trafikksikkerhetsmål at anleggsarbeidet ikke skulle føre til flere ulykker enn før anleggsstart. I tillegg har det vært et mål at ingen av ulykkene skulle føre til drepte eller hardt skadde trafikanter. Dette gjelder både for E18 og Raveien. Ulykkesutviklingen på anleggsstrekningen og Raveien skulle følges opp. Hensikten var å kunne vurdere om de iverksatte sikkerhetstiltak var tilstrekkelig og effektive nok. Grunnlaget for rapporten er politirapporterte ulykker.