Spår lysende framtid for Lidl i Norge

Matvarekjeden Lidl har opparbeidet seg en andel på 8 prosent av dagligvaremarkedet siden oppstarten for ni måneder siden. Men kundene er lite lojale.

Det kommer fram i en undersøkelse fra markedsanalyseinstituttet GfK Norge, som har fulgt utviklingen til de ti første Lidl-butikkene siden oppstarten 31. september i fjor. Fram til Lidls etablering hadde de fire største kjedene i Norge 99 prosent av dagligvaremarkedet, skriver Nationen. Lidl-kundene er imidlertid lite lojale. I etableringsfasen er det mange kunder som har besøkt kjeden bare en gang. Lidl må bli flinkere til å få opp innkjøpsfrekvensen hos kundene, sier konsulent Christer Mikalsen i GfK Norge. Til tross for manglende lojalitet i kundegruppen tror Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) på en lysende framtid for lavpriskjeden her i landet. I Norge er det tilstrekkelig med forbrukere som kun tenker pris, sier SIFO-rådgiver Jan Roar Beckstrøm.