Bilistene må betale hele E18-sprekken i Vestfold

Selv om prisen for den siste E18-utbyggingen i Vestfold sprekker med 2,6 milliarder kroner, er det bilistene som alene må ta regningen.

Selv om den opprinnelige avtalen var at staten skulle betale 37 prosent av den nye veien gjennom Vestfold, øker ikke statens regning, selv om prisen blir betydelig høyere enn anslaget i 2009, skriver Aftenposten. Prisen for de tre siste parsellene av E18 i Vestfold er kommet opp i 8,7 milliarder kroner.

– Det er urettferdig at hele kostnadsøkningen blir veltet over på brukerne, sier fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) i Vestfold, som mener det fører til en eksplosjon i bompengesatsene.

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier at en god del av kostnadsøkningen skyldes økte kostnader ved at man lokalt ønsket dyrere løsninger enn det som Statens vegvesen la opp til.

– Det har hele tiden vært forutsatt at denne økningen skulle dekkes ved bompenger, sier Pollestad.

Fylkesordføreren sier han har jobbet for å få prisen for bompasseringer ned, og at man kunne ha redusert kostnaden fra 88 til 60 kroner ved å øke bompengeperioden fra 15 til 20 år. Dette avviser Pollestad.

– En økning i innkrevingstiden fra 15 til 20 år vil gi bilistene samlet sett en høyere regning. Dette fordi finansieringskostnadene vil øke når lånet skal nedbetales over flere år, sier Pollestad.