Selv om den opprinnelige avtalen var at staten skulle betale 37 prosent av den nye veien gjennom Vestfold, øker ikke statens regning, selv om prisen blir betydelig høyere enn anslaget i 2009, skriver Aftenposten. Prisen for de tre siste parsellene av E18 i Vestfold er kommet opp i 8,7 milliarder kroner.
– Det er urettferdig at hele kostnadsøkningen blir veltet over på brukerne, sier fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) i Vestfold, som mener det fører til en eksplosjon i bompengesatsene.
Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier at en god del av kostnadsøkningen skyldes økte kostnader ved at man lokalt ønsket dyrere løsninger enn det som Statens vegvesen la opp til.
– Det har hele tiden vært forutsatt at denne økningen skulle dekkes ved bompenger, sier Pollestad.
Fylkesordføreren sier han har jobbet for å få prisen for bompasseringer ned, og at man kunne ha redusert kostnaden fra 88 til 60 kroner ved å øke bompengeperioden fra 15 til 20 år. Dette avviser Pollestad.
– En økning i innkrevingstiden fra 15 til 20 år vil gi bilistene samlet sett en høyere regning. Dette fordi finansieringskostnadene vil øke når lånet skal nedbetales over flere år, sier Pollestad.