Ni dødsulykker i 2012

Av Arbeidstilsynets 34 registrerte dødsulykker på norske arbeidsplasser i 2012, fant ni sted i bygge- og anleggsbransjen. I alt omkom 37 mennesker etter ulykker i forbindelse med arbeid i Norge.

Les også: Betongleder omkom i utforkjøring

Torsdag morgen 25. april omkom daglig leder Håvard Skaug i Ryfoss Betong da han mistet kontrollen på betongbilen i Nord-Aurdal kommune. Heldigvis er arbeidsulykker i den norske bygge- og anleggsbransjen ikke noe som skjer ofte, men hver ulykke er en tragedie.

Søndag 28. April markeres Verdensdagen for et godt arbeidsmiljø. Dagen er en internasjonal markering mot arbeidsulykker, og minnes de som døde på jobb.

Dagen benyttes også til å se på arbeidsulykker for øvrig, og hva som kan gjøres for å forebygge disse.

I en ny rapport, skriver Arbeidstilsynet at utilstrekkelig risikovurdering i forkant av ulykken preger halvparten av de undersøkte arbeidsulykkene fra 2012.

– Målet med rapporten er å lære av ulykker som har skjedd, for å hindre at det skjer igjen. Det som kan virke som tilfeldige hendelser, fremstår over tid klarere som et mønster. Arbeidsulykker kan og skal forebygges, uttaler direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet i en pressemelding.

I pressemeldingen rapporteres det om at ulykkeskategorien ”Tap av kontroll over maskiner og utstyr” utgjorde 40 prosent av alle registrerte arbeidsulykker i 2012, og at de vanligste ulykkene er at man blir klemt, fanget, stukket eller kuttet i forbindelse med håndtering av maskiner, eller at man blir truffet av gjenstander.

Les også:
Strengere krav til HMS-kompetanse nødvendig

Vegdirektøren om anleggsulykkene: Helt uakseptabelt

Sikkerheten i anleggsbransjen

HMS-tiltak som virker

Arbeidstilsynets beskrivelse av de ni forskjellige dødsulykkene innenfor bygge- og anleggsbransjen i 2012 følger under.

Dumper raste ut i elv

I forbindelse med arbeid på et veianlegg skulle en skrent ved en europavei ryddes for jord og stein før den skulle sprenges ned. Fra hovedveien og opp til skrenten var det laget en tilkomstvei, og forulykkede kom kjørende med masse nedover tilkomstveien da

kjøretøyet kom ut av kontroll. Dumperen kjørte deretter over europavegen og gjennom et autovern før den raste ned en bratt skråning på ca. 20 meter og havnet i ei elv nedenfor veien. Styrhuset ble liggende sidelengs i elva mens resten av dumperen sto på hjulene.

Avdøde hadde ikke maskinførerbevis for masseforflyttingsmaskiner.

Dykker omkom

En person omkom under dykking i forbindelse med fundamentering for en ny kai.

Dykkeren skulle inspisere og plugge borehullene. Dykket ble gjennomført på et tidspunkt da det ikke foregikk boring og sikten under vann var god. Forulykkede foretok først et kort dykk ned til ca. sju meters dybde. Deretter utførte avdøde et nytt dykk som varte i ca. 70 minutter. Ved oppstigningen oppsto det problemer, og dykkeren ble straks løftet opp ved hjelp av en våtklokke av overflatemannskapet. Livreddende førstehjelp ble igangsatt umiddelbart, men uten at de lyktes med å redde livet til dykkeren.

Drept av betongelementer

En utenlandsk arbeidstaker omkom da flere betongelementer falt ned.
Ulykken skjedde ved et kontorbygg under oppføring. Seks betongelementer i et etasjeskille falt ned mens det ble utført monteringsarbeider. To betongelementer lagret oppå etasjeskillet som falt ned, ble også med i raset. Den omkomne arbeidet i etasjen under etasjeskillet som raste ut, og denne etasjen ble knust av raset, slik at den omkomne ble med bygningsmassene ned til etasjen under den han arbeidet I da raset gikk.

Raset oppsto fordi en stålbjelke som ikke hadde tilstrekkelig støtte kom i bevegelse. Bevegelsen oppsto fordi det ikke var satt opp mange nok midlertidige støttestag langs siden av stålbjelken, som igjen skulle holde vekten av betongelementene. Dermed vippet bjelken i lengderetningen. Støttestagene hadde også muligens sunket ned i gulvet de sto på fordi det ikke var utført fugestøping av elementene i gulvet, noe som egentlig skulle vært gjort. Stålbjelken skulle i tillegg ha vært støpt fast i en av betongsøylene den hvilte på, noe som heller ikke var utført. Videre var betongsøylen ikke støpt fast til underlaget, og dette har ytterligere bidratt til å gjøre konstruksjon ustabil.

De to elementene som var lagret oppe på etasjeskillet som raste, belastet også konstruksjonen, og bidro dermed ytterligere til at ulykken ble utløst.

I samarbeid med Arbeidstilsynet har politiet etterforsket hvorfor arbeidet ikke ble utført slik det skulle vært gjort. I skrivende stund er ikke etterforskningsresultatene klare.

Utrygg lossing førte til dødsulykke

En person kom under en bunt med stålrør som falt ned fra et lasteplan. Han døde senere av skadene.

Ulykken skjedde på en byggeplass hvor et nytt hotell var under oppføring. Den forulykkede var ansatt i et bemanningsselskap, og på ulykkestidspunktet var vedkommende innleid som sveiser til et selskap som igjen var engasjert av prosjektets hovedbedrift.

Forulykkede drev på ulykkestidspunktet med opprydding, og var iført vernesko, arbeidstøy og sveisehjelm med øreklokker og visir. I det den innleide arbeidstakeren passerte en lastebil som sto parkert for lossing, ble vedkommende truffet av en bunt med stålrør som falt ned fra bilens lasteplan.
Rørbunten veide omtrent 1000 kilo, og personen ble liggende i klem under bunten.

Bunten med stålrør falt ned fordi den ble skjøvet ned av en truck som ble brukt til å losse bilen. Vanligvis ble lossingen utført med kran, men på ulykkestidspunktet fantes det ikke kran tilgjengelig. Lastebilen var i utgangspunktet utstyrt med sidestolper for å sikre at lasten ikke skulle falle av. Av naturlige grunner var disse fjernet på lossesiden hvor trucken arbeidet, men de var også fjernet på motsatt side hvor den forulykkede passerte.
Arbeidstilsynet sine undersøkelser etter ulykken har avdekket flere alvorlige sikkerhetsbrudd. Blant annet hadde ikke truckføreren sertifisert eller annen dokumentert opplæring for den trucktypen som ble benyttet. Det forelå også en instruks for lossing som påla maskinførere å benytte signalmann dersom de ikke hadde full oversikt losse-området. Denne instruksen ble ikke fulgt på ulykkestidspunktet.

Forulykkede ble fraktet til sykehus av ambulansehelikopter etter ulykken, men ble erklært død senere den samme dagen.

Omkom etter 20 meters fall

En bygningsarbeider arbeidet på et betongelement som falt ned fra en bygning under oppføring. Arbeideren ble med i fallet på 20 meter og døde på stedet.

Den omkomne, som var utenlandsk statsborger, var utleid fra et bemanningsbyrå til en underentreprenør på prosjektet. Under arbeid på toppetasjen (6. etasje), revnet et 16 meter langt betongelement på langs, og falt ned. Den omkomne sto på elementet da hendelsen inntraff, og ble med i fallet. Forulykkede døde momentant av skadene påført av fallet og betongen vedkommende fikk over seg. Bygningen er plassert 6 meter fra en sterkt trafikkert vei med tilliggende fortau. Kun tilfeldigheter gjorde at ikke flere som befant seg på bakken ble skadet. Ulykken inntraff klokken 08.15 om morgenen.

Arbeidstilsynet har i sin granskning av ulykken påpekt at det ikke forelå en arbeidsinstruks for den aktuelle arbeidsoperasjonen. Mangel på informasjon og arbeidsinstruks utgjorde derfor en vesentlig risiko i underentreprenørens arbeid. Underentreprenøren hadde overfor hovedentreprenøren påpekt denne mangelen i en sikker jobbanalyse utført relativt lang tid i forveien for arbeidsoperasjonen.

Ulykken er per april 2013 ikke ferdig etterforsket av politiet.

Klemt mellom truck og varebil

En ansatt i en entreprenørvirksomhet skulle flytte en gressklipper fra et lager og over til lasterommet i en bil ved hjelp av en truck. Bilen sto i en svak helling, og avdøde kjørte først trucken tett inntil bilens bakluke, satte på håndbrekket og gikk så ut av trucken for å skyve kassen med gressklipperen inn i bilens varerom.

Da ulykken inntraff sto den omkomne mellom dørkarmen på bilen, truckens pallegrind og truckgaflene. Trucken har trolig seget framover og klemt vedkommende mellom pallegrinda og varebilens venstre dørkarm.

Påkjørt av dumper

En arbeidstaker ble påkjørt av en dumper inne i en tunnel. Vedkommende døde senere samme dag av skadene.

Avdøde var ansatt i oppmålingsselskap som var leid inn av hovedentreprenøren for et tunnelprosjekt. Arbeidsoppgaven besto i å sette ut koordinater for høydemålinger inne i tunnelen, som et ledd I monteringen av takelementer. Under dette arbeidet ble forulykkede påkjørt av en dumper som rygget, noe som medførte massive skader. Arbeidstakeren døde senere samme dag.

Arbeidstilsynet antok etter kartlegging samme dag at en bakenforliggende årsak til ulykken var manglende rutiner for arbeidet som ble utført, og at det forelå mulige overtredelser av byggherreforskriften. Så langt man har kunnet fastslå var det ingenting som tydet på at dumperen hadde noen mangler.
Den forulykkede hadde på seg påkrevd personlig verneutstyr, og brukte blant annet såkalte synlighetsklær. Ulykken skjedde i halv-totiden på dagen.

Døde etter fall fra stige

En selvstendig næringsdrivende hadde tatt et oppdrag for en privatperson. Forulykkede skulle utføre forefallende arbeid som montering av en trampoline, rydde og felle noen trær. Oppdragsgiver stilte til rådighet verneutstyr som hjelm med visir og øreklokker, vernesko og vernebukse. I tillegg holdt han motorsag, stige og tau. Oppdragsgiver hadde instruert forulykkede om at dette utstyret måtte benyttes.

Under saging av grener har en stige som forulykkede sto på trolig glidd, slik at vedkommende falt og landet med hodet i asfalten.
Avdøde var utenlandsk statsborger.

Anleggsleder omkom
I forbindelse med anleggsarbeid på et veganlegg skulle en veivalse losses ned fra en maskinhenger. Den omkomne hadde lagt ned den høyre hydrauliske baklemmen, mens den venstre trolig har falt fritt ned og truffet hodet på forulykkede, som omkom momentant. Det er ikke funnet noen direkte mangler ved maskinhengeren og kjørelemmene, men konstruksjonen er slik at den gir mulighet for at baklemmen kan falle ned. Det er opprettet markedskontrollsak for denne typen lemmer.