Canal Digital og TV 2 enige etter tre års krangel

Etter årevis med krangling, brutte forhandlinger og søksmål, vil alle TV 2s kanaler igjen bli tilgjengelige for Canal Digitals nær 1 million kunder. Men den høyere prisen må kundene belage seg på å ta.

Etter å ha kranglet om pris for overføring av TV 2s kanalen siden 2010, varsler selskapene torsdag at de har lagt uenighetene bak seg.

Treårsavtalen som er inngått innebærer at alle TV 2s kanaler igjen vil være tilgjengelig for de nærmere én million husstander som er kunder på kabel og parabol hos Canal Digital.

Kanalene blir tilgjengelig for Canal Digitals kunder innen 3. mai, melder TV 2.

Hemmelig pris

Partene vil imidlertid ikke røpe prisen på avtalen.

Etter lengre tids krangel om overføring av TV 2s hovedkanal, endte tvisten i Kabeltvistnemnda i 2010. I et vedtak der ble Canal Digital pålagt å øke prisen for å overføre sendingene fra TV 2s hovedkanal med 777 prosent, fra 0,57 øre i 2009 til 5 kroner per kunde per måned fra 2010. TV 2s opprinnelig krav var 16,50 kroner per kunde.

Avgjørelsen førte til at Canal Digital saksøkte både TV 2 og Kulturdepartementet for det de mente var en gal avgjørelse i den regjeringsoppnevnte kabeltvistnemnda. Saken var berammet i Oslo tingrett 21. mai.

Forhandlingene om overføringen av TV 2s nisjekanaler Nyhetskanalen, Bliss, Filmkanalen, Zebra og Sport strandet før jul i fjor, men er nå også innlemmet i den nye avtalen.

Må etterbetale

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 vil ikke si om torsdagens avtale er i nærheten av nemndas vedtak på 5 kroner eller nærmere TV 2s opprinnelig krav på 16,5 kroner.

– Tallene er konfidensielle, men jeg kan si at vi aldri hadde undertegnet en dårlig avtale for oss. Dette er en stor dag for TV 2, sier Indrøy til NTB.

Informasjonssjef Catharina Kokkim i Canal Digital Kabel-TV vil kun si følgende om avtalen:

– Vi skal betale mer enn før, men vi har fått en god avtale med flere rettigheter enn før, så dette er en avtale begge parter har strukket seg langt for å komme i mål med, sier hun.

Canal Digital har nektet å betale TV 2 siden 2010, og må nå etterbetale TV-kanalen for disse årene. Etter det NTB erfarer dreier det som et tresifret millionbeløp.

Dyrere abonnement

Cathrina Kokkim bekrefter at den nye og dyrere avtalen kan føre til dyrere abonnement for Canal Digital-kundene.

– Ja, vi forventer at det kan bli det på sikt, men det er ikke tatt noen avgjørelse på om, når eller hvor mye det kan være snakk om, sier Kokkim til NTB.

– Hva slags nye rettigheter har dere oppnådd?

– Vi har fått litt større valgfrihet i grunnpakken, i tillegg har vi fått rettigheter på arkivtjenester og mobil- og nettjenester, tjenester som vi vil lansere senere i år, forteller Kokkim.

Hun bekrefter at selskapet har mistet mange kunder på grunn av striden med TV 2.

– TV 2s kanaler er viktige for mange, det er det ikke tvil om, men vi har også vunnet mange kunder og er større nå enn da denne saken begynte. Men det har vært mye støy, så vi er glade for at vi nå er i mål, sier Kokkim.