AF Gruppen innstilt som entreprenør på milliardprosjekt

Ved anbudsåpningen i slutten av mars var AF Gruppen lavest på E6-strekningen H1 Frya-Vinstra. Nå er de av Statens vegvesen Region øst innstilt som entreprenør på strekningen.

Fakta om utbyggingen av ny E6 Frya-Vinstra

Første hovedentreprise på utbyggingen av E6 Frya-Sjoa
Byggeperiode juni 2013 - årsskiftet 2016/17
18 kilometer ny E6
Tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsstrekninger
4,3 km tunnel (Hundorp)
20 konstruksjoner (6 E6-bruer, 2 tunnelportaler, 11 overgangsbruer og kulverter/underganger, 1 støttemur)
Harpe bru over lågen, 330 m lang
1 ny jernbanebru (Grytting)
3 toplanskryss (Hundorp sør, Harpefoss og Vinstra)
Ca. 10 km lokalveg
Ca. 2 km gang- og sykkelveg

AF Gruppen Norge leverte det lavest tilbudet i konkurransen om milliardkontrakten. De var i konkurranse med Hæhre og Veidekke Entreprenør AS.

- Etter at vi har kontrollregnet på AFs tilbud og gått grundig gjennom all dokumentasjonen de har levert, er det klart at det er de som har vunnet denne store jobben, sier byggeleder for E6 Frya-Vinstra, Roger Jenshus i Statens vegvesen.

- Vi gleder oss til endelig å gå i gang med bygginga av ny E6, og ser fram til samarbeidet med AF, sier han.

Statens vegvesen og AF underskriver kontrakten umiddelbart etter 8. mai, som er klagefristen de andre tilbyderne må forholde seg til.

Prosjektleder for E6-utbygginga, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen, forteller at AF og Vegvesenet i perioden etter kontraktsigneringen skal ha én måned med samhandling hvor blant annet kvalitet på vegbygginga og samarbeidsformer skal stå i fokus.

- AF Gruppen vet hva som ligger i våre kontraktkrav, som en profesjonell aktør, og vi gleder oss til å møte den store og kompetente organisasjonen de skal etablere for denne kontrakten. Et viktig mål for oss er å få til gode relasjoner og et godt samarbeid, slik at vi oppfyller samfunnets forventninger til slutt. Dette vil være mitt hovedfokus i de hektiske årene framover, sier prosjektleder Øyvind Moshagen.

Entreprisen gjelder bygging av 18 kilometer ny tofeltsvei med midtdeler og forbikjøringsfelt som inkluderer Hundorptunnelen på 4,3 kilometer. Kontrakten omfatter i tillegg ny bru på 330 meter over Lågen ved Harpefoss samt bygging av flere mindre konstruksjoner.

E6 Frya – Vinstra er den første av to hovedentrepriser på strekningen Frya – Sjoa, og er en del hovedprosjektet E6 Biri – Otta som omfatter 140 kilometer ny E6.

Kontraktsverdien er på MNOK 1.468 eks. mva. Arbeidene starter i juni 2013 og entreprisen skal ferdigstilles høsten 2016.

- AF Gruppen er glade over å ha vunnet en ny kontrakt på E6 i Gudbrandsdalen. AF ser frem å ta fatt på en av sine største kontrakter med et godt forberedt og motivert prosjektteam. Vi er godt fornøyd med å ha fått tillit av Statens vegvesen til å utføre dette store og viktige prosjektet, sier Pål Egil Rønn, konsernsjef i AF Gruppen.

Den andre hovedentreprisen, utbygginga av E6 Vinstra-Sjoa, blir lyst ut i slutten av juni i år. Planlagt vegåpning for hele strekningen Frya-Sjoa er årskiftet 2016/17.

AF Gruppen lavest på milliardprosjekt