- Asfaltsaken bidro til pressede marginer

Finn Halvor Skaardal, viseadministrerende direktør i Lemminkäinen Norge, mener fjorårets utestengelse av Veidekke og NCC fra asfaltkontraktene i Trøndelag, bidro til å dra ned bransjens allerede hardt pressede resultatmarginer.

I et intervju med Byggeindustrien trekker Skaardal frem straffen i den såkalte asfaltsaken som ett av flere mulige svar på hvorfor 2012 generelt ble et svakt økonomisk år for asfaltentreprenørene.

- Jeg mener utestengelsen forstyrret balansen i markedet fordi NCC og Veidekke da måtte finne andre steder å ta asfaltvolumer. Dette bidro til at prisnivået på asfaltkontraktene ble presset ytterligere ned i resten av landet, påstår Skaardal.

Dramatisk for bransjen

Lemminkäinens viseadministrerende direktør synes det er dramatisk at asfaltbransjen taper penger i et marked med så høy aktivitet. Skaardal fremhever at konkurransen om asfaltkontraktene er for tøff og prisene for lave også i 2013, og Lemminkäinen har derfor begynt å se på tiltak som kan bidra til å løfte resultatmarginene innenfor asfaltvirksomheten.

- Det er en overkapasitet i bransjen som ikke er sunn for markedet. Det er rett og slett for mange asfaltfabrikker i dette landet. Tar man gjennomsnittsvolumet som produseres ved asfaltfabrikkene i Skandinavia, er jeg ganske sikker på at Norge har den laveste gjennomsnittsproduksjonen per asfaltfabrikk. Færre asfaltfabrikker vil gjøre bransjen mer kostnadseffektiv. Vi har derfor, som den eneste av asfaltaktørene, allerede begynt å redusere antallet fabrikker slik at vi muligens kan tjene mer penger på det vi driver med, sier Skaardal.

Kostbar permitteringsregel

Finn Halvor Skaardal hevder også at de nye permitteringsreglene påvirket resultatmarginene for 2012. Han legger ikke skjul på at han er fortvilet over regelen som tar bort permitterte asfaltarbeideres mulighet til dagpenger på vinterstid. Regelen har medført at Lemminkäinen har måttet beholde langt flere arbeidere i ”døde” vintermåneder.

- Vi tok innover oss de nye reglene fra første dag, men det tar tid å tilpasse virksomheten til et endret rammeverk. Normalt har vi, sammen med resten av bransjen, hatt mulighet til å permittere mot en dagpengeordning, men nå må vi tilpasse oss en ny hverdag og det innebærer at vi antagelig må ansette flere sesongarbeidere og muligens ta inn utenlandsk arbeidskraft, sier Skaardal, som er bekymret for hvordan regelverket vil påvirke den norske rekrutteringen til bransjen.

Må bli flinkere til å regne inn risiko

I et forsøk på å finne ut hvorfor asfaltmarginene er så lave trekker Skaardal også frem at asfaltentreprenørene må bli flinkere til å regne inn risiko i kontraktene. Det norske klimaet skaper stor usikkerhet rundt asfaltsesongens start og slutt, og det gjør asfalt til et veldig risikabelt forretningsområde, mener han.

- Jeg tror ikke asfaltentreprenørene i veldig stor grad regner inn risiko i kontraktene sine. Det burde vi kanskje gjøre for å få opp fortjenesten, foreslår Skaardal.

Et delt ansvar

Lemminkäinens viseadministrerende direktør mener både bransjen og det offentlige har et ansvar for å øke inntjeningen blant asfaltentreprenørene. Han viser til vegdirektør Terje Moe Gustavsen som litt humoristisk har uttalt at Vegdirektoratet vil at asfaltbransjen skal tjene penger, men ikke for mye penger.

- Slik markedet er nå trenger ikke Vegdirektøren å bekymre seg for at asfaltbransjen tjener for mye, avslutter Skaardal.