Høyre vil ha raskere bygging av vei og bane

Høyre vil bruke 35 milliarder kroner mer enn de 508 milliardene den rødgrønne regjeringen har foreslått til investeringer i veier og jernbane i kommende tiårsperiode.

Fakta om OPS-prosjekter Høyre har blinket ut

* Høyre vil starte følgende prosjekter som offentlig-privat samarbeid (OPS) i kommende tiårsperiode. Rekkefølgen er tilfeldig.

* E18 Oslo-Asker («Vestkorridoren»)

* Alnabruterminalen

* E16 Skaret- Hønefoss

*Ringeriksbanen

* E18 Telemark/Aust-Agder

* E16 Kløfta-Kongsvinger (gjenstående)

* Rv3 Østerdalen

* E16 Valdres-Filefjell

* E6 i Hedmark og Oppland

* E134 Drammen-Haugesund

* E39 «Hordfast» og «Møreaksen»

* Rv 555 Sotrasambandet

* E16 Arna-tunnelen

* E6 « Trondheimsveien»

* E136 Ålesund-Oppland grense

* Saltenpakke 2

* Regionpakke Troms

– 20 milliarder kroner av de 35 ekstra milliardene Høyre plusser på, skal gå til vei, og 15 milliarder kroner til jernbane og kollektivtransport, opplyste Høyre-leder Erna Solberg da hun onsdag sammen med Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker, presenterte partiets alternative forslag til Nasjonal Transportplan (NTP).

Skal OPS-finansieres
Høyre blinker i planen ut 17 vei- og jernbaneprosjekter som skal organiseres og finansieres som OPS – offentlig-privat samarbeid.

– Slik vil vi få mer samfunnsnyttig bane og vei realisert i raskere tempo, sier Høyre-lederen.

Hun legger til at OPS i tillegg vil frigjøre penger til andre veiprosjekter som kan bygges med ordinære metoder.

– En strategisk plan
Halleraker sier Høyre ennå ikke har konkretisert alle samferdselsprosjekter partiet vil prioritere i sitt alternativ til Nasjonal transportplan. Det vil partiet gjøre under Stortingets arbeid med NTP.

– Dokumentet vi legger fram nå, er mer en strategisk plan som tar for seg struktur og organisering, sier Halleraker.

Tilbakeviser motforestillinger
Høyre-leder Erna Solberg tilbakeviser regjeringens motforestillinger mot å ta OPS i bruk i større skala. Hun mener OPS vil gi vesentlig mer samferdsel – bygget på kortere tid – for pengene.

– Derfor ønsker vi å sette i gang flere slike store prosjekter både på vei og jernbane, sier hun.

Høyre sier i planen at OPS kan gi halvert byggetid og i tillegg være rimeligere enn tradisjonell utbygging.

Høyre viser også til at flere miljøer har tatt til orde for å bruke OPS som utbyggingsmetode. Statens vegvesen, Jernbaneverket, Transportøkonomisk institutt og NHO er noen av disse miljøene.

– En dyr måte
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) sier i en kommentar til NTB at OPS er en dyr måte å bygge vei og bane på.

– På grunn av rentekostnadene vil statens utgifter bli fordoblet fra 2 til 4 milliarder kroner dersom eksempelvis Sotrasambandet skal OPS-finansieres, sier Arnstad til NTB.

Sotrasambandet er ett av de 17 prosjektene Høyre har blinket ut for OPS-finansiering i neste tiårsperiode.

Arnstad poengterer også at bruk av OPS vil binde utgifter på statsbudsjettet 25 år fram i tid.

– Fundamentalt uenige
– Men det mest spennende er ikke hva Høyre mener om samferdselspolitikk, men hva en eventuell borgerlig regjering vil mene, sier Arnstad.

Hun viser til at Høyre og Frp er fundamentalt uenige om OPS. Frp er mot OPS-finansiering av alle prosjektene som Høyre har blinket ut. Dessuten har Frp stemt imot alle bompengeprosjekter i Stortinget.

– Høyre og Frp er også uenige om den såkalte handlingsregelen og de begrensninger den legger på bruken av oljepenger, påpeker Arnstad.

Uenigheten mellom Høye og Frp om OPS-finansiering ble på nytt bekreftet onsdag.

– Det er en dårlig idé av staten å låne penger for å bygge vei når den har oljefondet, sa Frps finanspolitiske talsmann Ketil Solvik Olsen til NRK.