Offensiv Høyre-satsing på samferdsel

Høyre legger onsdag fram sitt alternative forslag til Nasjonal Transportplan (NTP). Partiet vil blant annet gjennomføre mange prosjekter ved hjelp av offentlig-privat samarbeid.

Partiet vil også at ordningen med rentekompensasjon for fylkesveiene skal videreføres, melder Avisenes Nyhetsbyrå(ANB).

Rentekompensasjonsordningen ble innført i 2010 for å gjøre det billigere for fylkene å oppgradere veiene. Regjeringen foreslår å avvikle ordningen, men Høyre mener den bør videreføres. Partiet mener fylkesveienettet er i elendig forfatning.

– Det er enorme etterslep. Noen snakker om et etterslep av utgifter på 55 milliarder kroner, andre på 75 milliarder. Vi mener det legges for lite midler til dette i den nasjonale transportplanen, sier Høyre-politiker Øyvind Halleraker.

I Høyres budsjettforslag ligger det også inne en godbit for innbyggerne i Troms. Partiet ønsker å bruke 5 milliarder kroner på en veipakke med fire hovedpunkter i Tromsø-regionen. Partileder Erna Solberg lover overfor Nordlys at det ikke er snakk om valgflesk og tomme løfter.

– Dette er prosjekter som vi lover å starte om vi vinner valget. Dette er viktig for å knytte regionen tettere sammen og utvikle næringslivet, sier Solberg.

Aftenposten har også fått tilgang på deler av Høyres samferdselsplan. Der kommer det fram at partiet vil bruke 15 milliarder kroner mer enn regjeringen til kollektivsatsing i de store byene. Samtidig blir det ifølge avisen neppe færre bompengeprosjekter med Høyre i regjering