«Rocknes» skal jobbe på Ormen Lange-feltet

Lasteskipet «Rocknes», som kantret i Vatlestraumen utenfor Bergen 19. januar i fjor, kom mandag tilbake til Norge under navnet «Nordnes».

Det er som et nytt skip. Stabiliteten er meget god, sier kaptein Axel Zaal. Nederlenderen har ført «Nordnes» fra verftet Gdansk der ombyggingen har foregått. Han karakteriserer det gjenoppbygde lasteskipet som meget bra. «Rocknes» forliste i Vatlestraumen utenfor Bergen etter at det gikk på en grunne. 18 personer omkom, deriblant den norske kapteinen. Tre om bord Mandag formiddag la skipet til kai ved steinbruddet i Slovåg nord for Mongstad. Der skal det lastes og losses stein og foretas en rekke prøver før skipet settes inn i ordinær drift. Kaptein Zaal gir uttrykk for at det ikke er uproblematisk å overta et skip som har vært involvert i en stor ulykke. Men han har full tillit til at skipet er meget stabilt og sikkert etter gjenoppbyggingen i Polen. Det har oppført seg meget bra på prøveturen, fastslår han. Ingen av skipsmannskapet som var om bord på «Rocknes» da det forliste, har tatt hyre på «Nordnes». Tre nederlendere som arbeider for det nederlandske selskapet Van Oord har imidlertid mønstret på igjen. De tre arbeidet på skipet da det gikk rundt. De havnet i vannet men ble berget. Bredere og sikrere Rederiet Jebsen Management inviterte pressen til å se det ombygde skipet mandag ettermiddag. Administrerende direktør Bjørn Jebsen i rederiet Jebsen Management sier at «Nordnes» i praksis er et nytt skip. Bare stålet og maskineriet er beholdt fra det tidligere «Rocknes». Skipet er blitt bredere og mer stabilt og det er gjort en del forbedringer for å øke sikkerheten, opplyser Jebsen. Han vil ikke si nøyaktig hva ombyggingen har kostet, men gir uttrykk for at antydningene om en prislapp på 330 millioner kroner ikke er så langt unna. Jebsen legger også vekt på at det er mange følelser knyttet til skipet etter forliset. Derfor har vi valgt å gi det et nytt navn, sa han. Steinfylling Etter at tester er gjennomført de kommende ti dagene, skal skipet settes inn i arbeidet med steinfylling rundt rørledningen fra Ormen Lange-feltet utenfor Møre. De tre som overlevde forliset i januar i fjor, er ansatt i Van Oord og arbeider om bord med å kontrollere utstyret som brukes til å plassere steinen. Flere millioner tonn stein skal hentes i Norge og dumpes i Nordsjøen, både på havbunnen der rørledningen skal gå og over ledningen når den er lagt.