Varsku til byggevarehandelen

Skal du drive med byggevarehandel i fremtiden må du både ha butikk og en høyt automatisert netthandel.

Det er professor i markedsføring ved BI, Tor W. Andreassen, som kommer med dette skremmeskuddet.

Han er en av foredragsholderne på Byggevaredagen. Foredraget har den fikse tittelen: Hva skjer når E-tailing tar omsetning fra Re-tailing.

– Utviklingen viser at butikkenes funksjon er under endring ved at butikkene får en helt annen rolle i fremtiden. Inntil nå har den vært et utstillingslokale hvor man også får råd og veiledning. Men utviklingen går klart i retning av at butikken heller blir et utstillingslokale for folk som handler på nett. Og da blir det en utfordring å ta seg betalt for denne rådgivningen, forteller Andreassen til Byggeindustrien.

BI-professoren opplyser videre at det skjer en kraftig dreining mot netthandel i alle bransjer.

Han gjør samtidig et nummer av at betalingsvilligheten ikke er stor nok for også å betale for merkostnadene knyttet til netthandel.

Opererer man med merkostnader knyttet til manuelle operasjoner som vareplukking og distribusjon, daler interessen hos de fleste kundene. Dette fører til at butikker med manuelle operasjoner blir ulønnsomme.

– Den grunnleggende logistikken rundt netthandel må derfor bli helt annerledes enn i dag. Vareplukking og pakking må bli mer maskinell. Først da sikrer man at virksomheten blir lønnsom, sier han som en appetittvekker for sitt foredrag.

Med tittelen: ”Hestekjøtt eller oksebiff” tar Glava-sjef Jon Karlsen for seg utfordringen knyttet til hva vi får som kjøpere av nye bygg, og hvordan vi som næring innretter oss mot stadig nye aktører og kanaler.

Blant øvrige foredragsholdere finner vi den nye BNL-sjefen Jon Sandnes som skal ta for seg rollefordelingen mellom utførende, handel og industri for en sunn bærekraftig byggenæring som tåler både opp- og nedturer.

Nordek-sjef Rune Smestad med byggevarekjeden XL Bygg skal prøve å gi svar på hvorfor handelen velger forkjellige løsninger. Noen bygger seg opp på stadig mer avanserte tjenester, mens andre velger lav pris og ingen tjenester. Hva skiller, og hvorfor tenkes det så ulikt i markedet, er spørsmålet Smestad stiller.

Byggevaredagen er et samarbeidsprosjekt mellom NHO-tilknyttede Byggevareindustriens Forening og Virke Byggevarehandelen. Konferansen som avholdes på Hotel Bristol i Oslo onsdag 24. april, starter klokken 11.30.