Nyheter under fjellet

Årets tunneldager gikk både i konferansesalen og inne i første etappe av Dovrebanen. Se bildene av det som kan bli fremtiden for norske jernbanetunneler her.

17 kilometer tunnel i Dovrebanen forberedes nå til åpning i oktober 2015.

Under fjellet bygger Alpine Bau, Veidekke og Hæhre i hver sin del av strekningen, som er en del av fellesprosjektet E6-Dovrebanen som Statens vegvesen og Jernbaneverket står for.

Under Teknas tunneldager tirsdag og onsdag 16. Og 17. April, fikk tunnelfagfolk fra hele Norge se hvordan den nye tunnelen bygges. Liningen i den nye Dovrebanen er gjennomført med fiberduk og TPO-membran montert direkte på fjellet, og et (på det minste) 30 centimeter tykt hvelv av uarmert, fullt utstøpt betong mot membranen.

Dette er en solid, men dyr konstruksjon, helt utenfor normen for norsk tunnelbygging.

Les mer om tunnelprosjektet og Tunneldagene i papirutgaven av Byggeindustrien 25. april.