Vi må ikke glemme kompetanseoppbyggingen

Jeg er selvsagt ikke motstander av at det kommer en rekke nye prosjekter i bygg og anlegg, sier sjefsforsker Eivind Grøv ved NTNU til bygg.no, men jeg er opptatt av at det blir satset mer på utdannelse og kompetanse slik at vi har folk som kan gjøre jobben.

På Tunneldagene stilte jeg et relevant spørsmål om dette, og jeg skjønner ikke den reaksjonen som dette førte til. I følge referatet på bygg.no skrives det at Bjørn Erik Selnes fra Vegdirektoratet gikk sterkt i rette med dem som nå klager på at det blir for mange prosjekter og at det blir for mye å gjøre."

Med 'dem' så menes det undertegnede for det var jeg som tok opp ballen og stilte Bjørn Erik Selnes et spørsmål etter at de tre talerne var ferdige, men spørsmålet mitt var rettet mot 'ressursproblematikken' i bransjen, og det facto at SVV og JBV er ikke alene som kjøper av tjenester og leveranser fra bransjen, sier Grøv.

Jeg nevnte ikke med et ord at det skulle bli for mye å gjøre.

I de årene jeg satt som styremedlem og vise-president i ITA så var temaet 'kompetanse og ressurser' hele tiden på agendaen; hvordan skaffe kvalifisert personell, hvordan rekruttere og hvordan holde på dem som vi allerede har i bransjen. Det er et stadig økende behov for folk og kompetanse. Og det samme mens jeg var med i styret i NFF, hvordan rekruttere for alle nivåer i prosjektene?

Gjennom mitt professorat ved NTNU så møter jeg også denne problemstillingen. Ressurstilgangen til alt som skal gjøres i fremtiden er for knapp og ressursene må være kvalifiserte.

Tilstrekkelig ressurser henger sammen tilgjengelig kompetanse. Vi skal vel ikke ut og hente folk på gata for å rekruttere til bransjen vår.

Jeg har selv regnet på behovet for ressurser dersom vi skal bygge ut som f eks. 20.000 MW balansekraft over 15 år. Jeg har brukt erfaringsdata, jeg har sett på antall konsulenter som er nødvendig og jeg har sett på hvilke ressurser som påkrevet hos entreprenørene osv. Jeg vet ikke om Statens vegvesen har gjort samme øvelsen.

Alle kan jo selv tenke seg til hva +45% (eller 50%) betyr for omfanget av arbeid. Skal jeg gjette så vil jeg tro at det for hvert år som går, så øker antall timer konsulenttid, byggherreoppfølging og kan hende entreprenørtime for hver meter veg eller tunnel eller jernbane som blir bygget grunnet økende krav til utførelse, kontroll etc.

Dette er problemstillinger vi ikke kan feie under teppet, sier Grøv.