Anleggsnæringen er ingen propp

Anleggsnæringen i Norge tar kraftig avstand fra påstanden fra samferdselsminister Marit Arnstad om at næringen er en propp i systemet slik hun har fremholdt i en kronikk i Aftenposten. Dette temaet ble tatt opp på Tunneldagene på Gardermoen tirsdag.

Bjørn Erik Selnes fra Vegdirektoratet fremholdt overfor forsamlingen at både Vegdirekoratet og Jernbaneverket har en meget god dialog med entreprenør- og rådgivernæringen. På Tunneldagene ble dette temaet tatt opp, og det ble reagert til dels skarpt på den klossete uttalelsen fra statsråden.

Selnes kom ikke med noen direkte kritikk til statsråden, men han understreket at disse opplysningene ikke var brakt videre fra etatene. Samferdselsdepartementet er hele tiden blitt holdt orientert om den konstruktive dialogen etatene har hatt med næringen.

I forbindelse med utarbeidelse av transportplanen har det vært en serie møter mellom etatene og næringen hvor en har diskutert hvilken kapasitetsøkning næringen kunne tåle. Bakgrunnen for dette var at daværende samferdselsminister Magnhild Meltvedt Kleppa hadde bedt etatene om å planlegge for ulike utbyggingsmodeller hvor + 45 prosent økning av rammen var ett av kriteriene. En slik økning betraktet byggenæringen som uproblematisk. Dette har man samarbeidet om – og det er også bakgrunnen for at regjeringen har valgt å legge seg på + 50 prosent økning.

Selnes mener at det ligger en alt for lav sysselsettingseffekt i NTP-forslaget. Han gikk også sterkt i rette med dem som nå klager på at det blir for mange prosjekter og at det blir for mye å gjøre.

I hele Europa ser nå entreprenører mot Norge som det store vekstmarkedet i årene som kommer. Mange entreprenører er kommet inn på det norske markedet. Men det er ikke rett å påstå at utlendingene har en for stor andel av de nye store kontraktene, sier Selnes til Byggeindustrien. Når det gjelder konkurransevilkår er det bedre å snakke om å gjøre forskjell på seriøse og useriøse aktører enn norske og utenlandske aktører, mener han.

Nye kontraktsordninger

På Tunneldagene tirsdag snakket man mye om kontraktstrategiene til byggherrene. Michael Bors snakket for Jernbaneverket, Bjørn Erik Selnes for Statens Vegvesen og Ivar Brynhildsvoll på vegne av Statkraft. I neste utgave av Byggeindustrien kommer vi med et mer fyldig referat om dette. Men det er mye på gang – og alt tyder på at kontraktene både blir større og at entreprenørene i særdeleshet blir trukket inn på et tidligere tidspunkt i et prosjekt.

Mange spenninger

Ellers er det mange spenninger i tunnelmiljøet i Norge også når det gjelder injisering og bruk av ulike materialer er det til dels stor uenighet. Man kan nesten fristes til å tro at det er ulike religioner. Det er også til dels store motsetninger når det gjelder de ulike tunnelmetodene som brukes. Vi har den ”norske” metoden i å sprenge ut tunnel, vi har den mer europeiske varianten med full utstøpig (som vi nå ser på fellesprosjektet ved Mjøsa) og så har vi TBM som nå kommer for fullt. Brynhildsvoll fra Statkraft har vært sterkt opptatt av dette med TBM. Det blir nå kjørt en slik løsning på Røssåga i Nordland (LNS) og han oppluste at det også er andre vannkraftløsninger som kan få en TBM-løsning.

Når det gjelder injisering i fjell jobber man med å lage egne kurs for å perfeksjonere dem som skal jobbe med dette.

Dette kan du også lese mer om i neste utgave av Byggeindustrien.