Sveitsere fikk Ryfast-kontrakt

Marti Contractors Ltd. hadde det laveste tilbudet og vant kontrakten om å bygge første halvdel av Solbakktunnelen.

Ryfast

Ryfast består av to hoveddeler:

Solbakktunnelen:
*14,3 kilometer lang undersjøisk vegtunnel mellom Solbakk i Strand og bydelen Hundvåg i Stavanger.

* Hundvågtunnelen: 5,5 kilometer undersjøisk tunnel mellom Hundvåg og Gamlingen i Stavanger.

* Begge tunnelene blir bygget med to løp med to felt i hver retning. Ryfast er avhengig av Eiganestunnelen, med tanke på finansiering, planer og anlegg.

Eiganestunnelen:
* Ny tunnel fra Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Tunnelen blir 3,7 kilometer lang, med to løp og fire kjørefelt.

* Eiganes nord: Rundt en kilometer firefelts vegstrekning fra Byhaugtunnelen til Smiene på Tasta.

Åtte entreprenører leverte tilbud. Høyeste tilbud var 1,69 milliarder kroner. Nå er tilbudene kontrollregnet og valget av entreprenør gjort. Marti Contractors Ltd. skal ha 1,312 milliarder kroner for Ryfast-jobben.

– Vi er veldig glade for å kunne tildele jobben til Marti og bruke deres solide internasjonale erfaring i prosjektet. Det var mange gode tilbud, men Marti vant på laveste pris. Vi ser fram til et langt og godt samarbeid, sier Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen. Hun er delprosjektleder for Ryfast.

Jan Mendelin i Marti er naturligvis glad for jobben, og forteller at dette er det største prosjektet de har fått i Norge hittil.

– Hvordan kommer dere til å organisere prosjektet?

- Det er ikke avgjort hvordan vi gjør det, eller hvor vi henter ressursene i fra. Vi kommer til å starte organiseringen av prosjektet de neste dagene, svarer han til Byggeindustrien.