- Flaut at vi har så dårlig veikvalitet

Statsminister Jens Stoltenberg bedyrer at det vil bli tidenes satsing på samferdsel i Norge, men MEF-sjef Trond Johanessen tror ikke veistandarden vil bli bedre.

Til Byggeindustrien etter et foredrag for blant andre norske entreprenører i München, sier Johanessen dette:

-I Norge har veistandarden blitt nedprioritert i mange tiår, og det får vi lide for nå. Og jeg er usikker på om vi kommer til å få en bedre veistandard. Forfallet er for stort, og det er anslått at det vil koste mellom 70 og 140 milliarder kroner bare å ta igjen etterslepet, sier MEFs administrerende direktør.

-Flaut
Han ser seg om på gaten midt i sentrum av München, og legger merke til at trikkeskinnene ligger i ett med asfalten som er som er slett og fin.

-Det er egentlig flaut at vi har så dårlig veikvalitet i verdens rikeste land, og det er desto mer imponerende hvordan veiene er her nede. Ikke minst imponerer det meg hvor nøye de er med vedlikeholdsarbeidet av veiene, sier Johanessen.

-Vei viktigst
-Hvor står det dårligst til i Norge - med vei eller med jernbane?

- Vi i MEF synes det er viktigst å prioritere veier, og hovedfartsårene mellom de største byene bør få firefelts motorvei. Dette vil være viktig for en bedre varetransport, og denne kan aldri erstattes av jernbanen. Men på Østlandet vil utbygging av Intercity-triangelet være vesentlig. Det vil bli en svært god løsning, sier Johanessen.

Vil følge opp NTP
NTP ble lagt frem på fredag, og MEF vil følge opp planen som ikke er annet en plan uten forpliktelser for regjeringen.

-Vi kommer til å følge NTP tett frem mot Stortingsvalget til høsten. Dette skal vi gjøre blant annet med å arrangere møter og seminarer med aktuelle stortingskandidater. Vi i MEF har tenkt å utfordre regjeringen med hva de skal gjøre for å få planleggingstiden for nye veiprosjekter halvvert, slik at det vil gå langt raskere enn i dag med å få ferdig veiprosjektene, sier Johanessen.