Hæhre og Skanska sikrer anbud med BIM

Gir BIM-modeller i samferdselsprosjekter bedre grunnlag for å prise tilbud og sikre entreprenørens interesser? Uten tvil, mener entreprenørene Hæhre og Skanska som begge er offensive brukere av BIM-modeller i sine prosjekter.

Hæhre er for tiden bruker av Novapoint Virtual Map-baserte samhandlingsmodeller på E6-Dovrebanen. Prosjektet er en del av Statens vegvesens og Jernbaneverkets fellesprosjekt for helhetlig planlegging og utbygging av ny veg og bane langs Mjøsa. Skanska har brukt det samme utførlig i Marienborg-prosjektet i Trondheim og i Bjørvika, blant annet.

Dronning Eufemias gate i Bjørvika er kanskje det prosjektet i Norge hvor det er lagt inn mest ressurser i planlegging og prosjektering, og der det så langt er høstet mest fordel med bruk av samhandlingsmodell. Vegprosjektet er det første store her til lands hvor modellbasert prosjektering er gjennomført for alle fag.

I alle prosjektene er prinsippene i Statens vegvesens nye Håndbok 138 for modelldata i størst mulig grad lagt til grunn.

Reduserer entreprenørens risiko
– BIM-modeller bidrar ubetinget til å redusere entreprenørens risiko, forteller Arve Krogseth som er prosjektleder for Hæhre Entreprenør i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen. – Uten Novapoint fag- og samhandlingsmodeller, hadde vi ikke klart å få en så god fremdriftsplan og en så god oversikt over prosjektet i den korte anbudsperiode. Man føler seg i tillegg tryggere både på pris og gjennomføringsevne når man leverer fra seg anbudet.

Hæhre Entreprenør fikk utbyggingsjobben med Parsell 3 i Fellesprosjektet. Cowi står for prosjekteringen. Med en helhetlig tilnærming og krav til 3D-modeller i gjennomføringen, baner Statens vegvesen og Jernbaneverket bokstavelig talt veg for «BIM for infrastruktur» i dette omfattende prosjektet.

Langt bedre oversikt
– Jeg kan ikke få fullrost modellbruken nok, fortsetter Krogseth. – Spesielt på en så stor og kompleks jobb som denne. E6 og Dovrebanen bygges som kjent parallelt, og alt foregår på små flater. Samtidig skal eksisterende trafikk på bane og veg gjennom området gå mest mulig normalt.

– BIM-modellen gir oss en oversikt som er radikalt mye bedre enn å vurdere 2D papirtegninger. I modellen får man muligheten til å ”dukke ned” under veg og bane for å se på kummer, føringer og høyder med mer, og muligheten til å måle avstander til eksisterende konstruksjoner på en helt annen måte.

Bedre innsikt – bedre prising
– Vi får med andre ord mye større forståelse for hva arbeidet innebærer. Vi kan dermed prise jobben mer presist, og lettere finne hvilke hensyn man må ta, både sikkerhetsmessig og fremdriftsmessig, sier Arve Krogseth.

Han opplyser for øvrig at verktøyet nå brukes daglig til å ta ut arbeids- og stikningsdata, og diskutere fortløpende fremdriften.

– Vi tar da opp BIM-modellen på storskjerm i planleggingsmøtene. Det gjør det både enklere og konflikthemmende å diskutere løsninger på endringsutfordringer som dukker opp.

Skanska på modelloffensiven
Bård Olav Aune i Skanska Survey støtter Hæhres erfaring. Aune har lenge jobbet med dataflyt i Skanskas prosjekter og deltatt tidlig i flere anbudsprosesser hvor Vianovas BIM-modell er brukt bl.a. som kalkulasjonsgrunnlag:

– Vi bruker modellene først og fremst som et godt hjelpemiddel til å forstå bedre hva det er vi skal kalkulere. Modellene gir oss mulighet til på et tidlig stadium å få en mer detaljert oversikt over de store grepene som er nødvendig å ta på et prosjekt, sier han.