RIF: Fornuftige grep - men fortsatt behov for mer penger

- Det å legge til rette for mer effektive planleggingsprosesser, mer sammenhengende utbygging og en tilstrekkelig og forutsigbar finansiering er den beste måten å få utnytte hver krone som går til samferdselstiltak.

Det sier adm. direktør Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) i forbindelse med fremleggelsen av Nasjonal transportplan.

I 2010 og 2011 konkluderte RIF i sin “State of the Nation” rapport at vedlikehold har vært nedprioritert.

- Regjeringen møter dette med å prioritere mer penger til vedlikehold noe som vil bidra til å bremse forfallet. Dette er viktig grep, men RIF gjennomgangen viser at det fortsatt ikke er satt nok midler til sikre alle samfunnets investeringer og verdier på vei og jernbane, mener Hansteen.

I RIF rapporten fra 2012 om “Effektivisering av plan- og beslutningsprosesser” redegjorde RIF flere mulig grep for å effektivisere planprosessene og dermed få investeringsprosjektene raskere gjennomført.

- Det at regjeringen nå vil halvere planleggingstiden ved å ta grep som RIF tidligere har foreslått, er meget positivt. Som RIF utredningen “ Bygging av E18 Vestfold” viser, kunne E18 gjennom Vestfold vært bygget både raskere og billigere hvis strekningen hadde vært fullfinansiert fra dag 1. Dette budskapet har også regjeringen tatt inn over seg. I NTP er det kommet inn et eget punkt om forutsigbar finansiering og rasjonell gjennomføring. Det viktigste grepet er at finansieringer skal ta hensyn hva som er som er teknisk og økonomisk optimalt fremfor at finansieringstakten legger begrensninger for dette, utdyper hun.

Også det at regjeringen nå legger vekt på mer sammenhengende utbygging av lengre strekninger for å få til bedre ressursutnyttelse er positivt, men RIF savner bla. utbygging av Oslo tunnelen.

- Fullføring av innerstrekningene på IC-prosjektet innen planperioden ser vi som svært positivt. Det er dessuten positivt at det settes av 1,5 mrd. til planlegging og oppstart av Ringeriksbane, men RIF er bekymret for hvordan dette følges opp så lenge NTP skal revideres allerede om fire år. Det at Ringeriksbanen tidligere både har blitt tatt inn og ut av tidligere NTP, illustrerer noe av uforutsigbarheten med ved å ha en ikke økonomisk forpliktende samferdselsplan, sier Skudal Hansteen.

Forutsigbarhet og langsiktighet er helt sentralt for å utnytte ressursene på best mulig måte.

- RIF mener at NTP burde hatt et 50 års perspektiv på lik linje som pensjonsreformen og også være mer økonomisk forpliktende.

RIF og resten av anleggsbransjens har vist at våre nasjonale rådgiver- og entreprenørfirmaer i samarbeid med utenlandske aktører kan planlegge og bygge større volum enn i dag. RIF ser en samlet bygg- og anleggsnæring som derfor står klare til å ta fatt på nye viktige samfunnsoppgaver og som jobber kontinuerlig med forbedring for at samfunnet skal kunne få mest mulig nytte for hver krone som går til samferdselstiltak, avslutter hun.