Må raskt konkretisere tiltak for mer godstransport sjøveien

Regjeringen har lagt frem en offensiv transportplan og styrker uten tvil satsingen på farleder og fiskerihavner.

I alt er det i NTP satt av 19,4 milliarder kroner i
ti-årsperioden til sikkerhets- og investeringstiltak i sjøområdene. Av denne summen går 4,32 milliarder kroner til farleder og 2,7 milliarder kroner til fiskerihavner. Satsingen på tiltak som skal styrke godstransporten sjøveien har en total ramme på 3 milliarder kroner.

I sum er det en klar satsing på havner- og sjøtransport i Nasjonal Transportplan. KS Bedrift Havn skulle likevel gjerne sett flere konkret tiltak for styrking av godstransporten. Det er lovet en tilskuddsordning for investeringer i utpekte havner uten at denne ordningen er gitt et innhold.

- KS Bedrift Havn ser frem til en rask avklaring av hva de utpekte havnene kan forvente av tilskuddsordninger, sier direktør Bjørg Ravlo Rydsaa.

KS Bedrift Havn er positive til at det satses på havnesamarbeid langs kysten. Havnealliansen, som består av Borg havn, Moss havn og Horten havn, representerer en fremtidsrettet havnedrift og viser at havnesamarbeid og spesialisering av havnedrift gir resultater.

Analyse av godsstrømmene viktig
KS Bedrift Havn støtter regjeringens ønske om å innhente kunnskap og fakta om hvordan godstransporten kan gjøres mest mulig effektiv i Norge. Vi står overfor en sterk transportvekst og noe av denne veksten må komme sjøveien. Beslutninger om hvordan og hvor veksten i sjøtransporten kan gjennomføres må være basert på fakta. Den mangler vi i dag. En bred analyse av godsstrømmene er derfor viktig og riktig at regjeringen satser på.

Positivt med en styrking av fiskerihavnene
Satsingen på fiskerihavner er viktig for å sikre et godt havnetilbud for fiskerinæringen langs kysten. Mange steder er fiskerihavnene værutsatt og sikringstiltak med utbedring av innseilinger og moloer er viktig for kystsamfunnene, spesielt i Nord Norge.