NTP: Helhetlige bymiljøavtaler

- I Stortingets klimaforlik er det et mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. For å nå målet, er det helt nødvendig at staten, fylkeskommunene og kommunene samarbeider tettere om virkemiddelbruken enn i dag. Regjeringen tar derfor grep ved å etablere et nytt felles rammeverk for helhetlige bymiljøavtaler, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

I det nye rammeverket legges det til rette for at staten, fylkeskommunene og kommunene kan gå sammen i forhandlinger og forplikte seg til å følge opp felles mål som nedfelles i en helhetlig bymiljøavtale. Dette er en ny måte å organisere statens og lokale myndigheters samarbeid i byområdene på. Statens innsats skal avklares i forhandlingene med hvert enkelt byområde. Midlene prioriteres til byområder der det vil gi best effekt ut fra nasjonale mål.

I tiårsperioden 2014-2023 har regjeringen satt av 26,1 milliarder kroner til helhetlige bymiljøavtaler og belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene. Av disse midlene er 16,9 milliarder kroner avsatt til en ufordelt pott til statlige forhandlingsbidrag i helhetlige bymiljøavtaler og 9,2 milliarder kroner til belønningsordningen.Regjeringen åpner for at det kan gis statlig investeringsstøtte gjennom bymiljøavtalene til fylkeskommunal infrastruktur av stor nasjonal interesse, for eksempel skinnegående bytransport og høykvalitets busstilbud i de fire største byområdene.

I tillegg til å øke den årlige økonomiske rammen fra 673 millioner til 923 millioner kroner, legges det opp til at avtaleperioden for belønningsordningen skal kunne utvides. Det åpnes for sterkere satsing på miljøvennlige transportformer og at flere byer enn i dag kan få tildelt midler fra ordningen.

Akkurat som for belønningsordningen rettes helhetlige bymiljøavtaler inn mot byområdene i Framtidens byer-nettverket som samarbeider med staten om å redusere klimagassutslipp. Disse er Oslo-området, Bergensområdet, Trondheimsområdet, Stavangerregionen, Buskerudbyen, Fredrikstad/Sarpsborg, Porsgrunn/Skien, Kristiansandsområdet og Tromsø.

Rammeverket i bymiljøavtalene skal være likt for alle byområder. De konkrete avtalene må likevel være tilpasset det enkelte byområdets individuelle utfordringer. Bymiljøavtalene skal inneholde mål for økt kollektivandel, sykling og gange, tiltak for redusert bilbruk og en arealbruk som bygger opp under miljøvennlig transport. Regjeringen mener at bymiljøavtalene bør ha en tidshorisont på 10-20 år for å ivareta behovene for langsiktighet og forutsigbarhet. Avtalene skal rulleres hvert fjerde år. De helhetlige bymiljøavtalene kan ses på som en utvidelse og videreutvikling av dagens bypakker i storbyområdene gjennom etablering av et felles rammeverk, og inkludering av flere virkemidler, for eksempel arealplanlegging.

Når de eksisterende bypakkene skal reforhandles, vil dette skje innenfor det nye rammeverket. Staten kan ta initiativ til slik reforhandling og etablering. Regjeringen vil sette i gang dette arbeidet raskt. Også lokale myndigheter kan ta initiativ til reforhandling.

Byområder kan inngå både belønningsavtale og en helhetlig bymiljøavtale med statlig innsats, siden disse ordningene vil virke parallelt i noen år framover. Det er imidlertid et mål at de to ordningene på sikt skal utgjøre en samlet ordning.

For noen byer som ikke er omfattet av rammeverket for helhetlige bymiljøavtaler, og som ikke har bypakker i dag, vil regjeringen åpne for at det kan etableres nye tradisjonelle bypakker dersom det tas lokalt initiativ til dette. Det er en forutsetning at lokal tilslutning til delvis finansiering med bompenger ligger til grunn for etablering av slike pakker.

Midlene til helhetlige bymiljøavtaler og belønningsordningen kommer i tillegg til store investeringstiltak på veg og bane i byområdene. Regjeringen setter også av 8,3 milliarder kroner i tiårsperioden til tiltak for syklister og fotgjengere i og utenfor byområdene. Satsingen innebærer at det settes av statlige midler gjennom helhetlige bymiljøavtaler, bypakker og belønningsordningen for å etablere sammenhengende sykkelvegnett i byområdene. Samlet skal alle tiltakene bidra til å vri persontransporten fra personbiler til kollektivtransport, sykling og gange i byområdene.